האם הקרם הזה באמת יצעיר אותי?

עדכון אחרון 02.05.21

תכשירי הקוסמטיקה הפכו לחלק בלתי נפרד מעולמנו, ופרט לזה ששיווקם מפרנס תעשיה שלימה, הרי לפחות חלקם מכיל חומרים העשויים להגן ולשמור על עור הפנים והצוואר. עדיין כדאי לזכור שיש הבדל בין מוצר קוסמטי לבין מוצר רפואי. מה יעיל למה, מה יתרום רטינול ומה חומצות אלפא – הידרוקסי

מסתבר שרטינואידים (תוצר של ויטמין A), חומצות אלפא-הידרוקסי וחומצה אזלאית (כולם חומרים שחברות הקוסמטיקה מכניסות לתכשירים) אכן בעלי השפעה על הצערת מראה עור הפנים והצוואר.

רטינואידים ורטינול

רטינואידים מסייעים לפתיחת נקבוביות העור, ממריצים ייצור קולאגן ובכך תורמים להפחתת קמטוטים ולמיצוק העור, תורמים למניעת נזקי הקרינה האולטרא-סגולית של השמש, מבהירים כתמי עור ומשפרים את מרקם העור. רטינואידים אף עשויים לסייע בהעלמת כתמים עוריים טרום-סרטניים.

 

רטינואידים בריכוז גבוה הם תרופת מרשם (לא מוצר קוסמטי) אותו רושם רופא עור. המוצר טרטינואין שמכיל ריכוז גבוה של רטינואידים אושר על ידי ה- FDA (רשות התרופות האמריקאית) לטיפול בהעלמת קמטים. מעבר לכך, קבוצת החומרים הללו מוצאת שימוש בתכשירים רפואיים שנועדו לטיפול באקנה.

 

למרות שהתכשירים הקוסמטיים (קרם או סרום) שמכילים רטינואידים בריכוז נמוך (החומר יכונה פעמים רבות רטינול) לא יהיו יעילים כמו מוצרים רפואיים, עדיין הם עשויים לתרום לשיפור מראה העור ובפרט לעור שניזוק מקרינת השמש.

 

מוצר המשלב רטינול יחד עם חומצות אלפא הידרוקסי או חומצות בטא-הידרוקסי עשוי לשפר את מראה העור (מראה חלק יותר) ולהפחית סימני גיל. ובעניין שילובים נבהיר כי המיתוס שאין לערבב תכשירים המכילים רטינואידים עם כאלו המכילים ויטמין E הוא נטול בסיס. דווקא השילוב עשוי להיות יותר יעיל בכול הנוגע למראה עור חלק.

 

לדעת רופאי עור רבים, תכשירים המכילים רטינואידים צריכים להיות הבסיס של אנטי-אייג'ינג, והדבר תקף הן לגבי גברים והן לגבי נשים. את השימוש בתכשירים הללו כדאי להתחיל כבר באמצע שנות העשרים.

 

עדיף למרוח את התכשיר לפני השינה. לעיתים, עם תחילת השימוש, עלולים הרטינואידים לגרום ליובש,  קלה או קילוף עור. מומלץ להתחיל במריחת כמות בגודל של אפונה שלוש-ארבע פעמים בשבוע (אחת ליומיים או אחת לשלושה ימים) ורק לאחר תקופת הסתגלות להעלות את תדירות השימוש.

 

בעניין זה נעיר כי גם השימוש במוצרים קוסמטיים שמכילים רטינואידים (רטינול) מומלץ בהחלט. הריכוז הנמוך יחסית של החומר הפעיל יעבוד יותר בהדרגתיות ובעדינות בהשוואה לתכשיר הרפואי ויגרום לפחות תופעות לוואי.

אלפא-הידרוקסי

חומרים נוספים שעשויים לתרום למראה העור ולבריאותו הם חומצות אלפא הידרוקסי. מדובר במשפחה רחבה של חומרים המסייעים למיצוק העור, שמירת הלחות, הסרת תאים מתים ושיפור מראה של צלקות .

 

כאשר תכשיר המכיל חומצות אלפא הידרוקסי גורם לגירוי עורי, ניתן להמירו בתכשיר דומה שמכיל חומצות פולי-הידרוקסיות (לא בטא-הידרוקסי). כדאי שאנשים בעלי עור רגיש יימנעו משימוש בתכשירים המכילים חומצות אלפא-הידרוקסי, למשל תכשירים המכילים חומצה גליקולית. גם במקרה של עור יבש ראוי להפחית את תדירות השימוש במוצרים המכילים חומצות אלפא-הידרוקסי ולהשתמש באופן תדיר בקרם לחות.

חומרים להבהרת העור והעלמת פיגמנטציה

חומצה אזלאית שהיא במקור תרופה לטיפול באקנה תפחית פיגמנטציה ותתרום להבהרת העור, וכך אף הידרוקינון, חומצה סליצילית וחומצה קוג'ית (מופקות מפטריות). הידרוקינון נחשב לחומר יעיל מאד בכול הנוגע להעלמת כתמי גיל והוא מופיע הן בתכשירים קוסמטיים והן בתכשירים המצריכים מרשם רפואי (בשל ריכוזו הגבוה). לעיתים, לשם העלמת כתמי גיל, גם 'קילוף כימי' וטיפולי אור IPL)) או לייזר עשויים לסייע.

מסנני קרינה

נדגיש שחובה להקפיד על מריחת מסנני קרינה כאשר משתמשים בתכשירים רפואיים (מרשם או לא) או מוצרים קוסמטיים המשלבים את החומרים שהזכרנו.

באיזה גיל כדאי להתחיל עם מה

לעולם לא מאוחר להתחיל לטפל בעור הפנים והצוואר וכדאי מאד לאמץ הרגלים ותכשירים שיתאימו לכם כבר מאמצע שנות ה-20, כי אז מתחיל העור להזדקן.

 

שלושה הרגלי בסיס יסייעו לשמירת עור הפנים הצוואר:

 

ניקוי עור הפנים והצוואר - השתמשו בתכשיר עדין לניקוי עור הפנים, מידי בוקר וערב. תכשיר שמנוני יותר לעור יבש ונטול שומן או מקציף לעור שמנוני. כאשר מדובר בעור רגיש יש להיוועץ ברופא עור. רחצו את הפנים ואת הצוואר במים פושרים או קרים, כי מים חמים יסירו את השימון הטבעי של העור.

 

בנוסף יש להסיר באופן תקופתי תאי עור מתים בעזרת מטלית ניקוי או ספוג מתאים, או שימוש בתכשיר ייעודי. המשמעות של 'באופן תקופתי' לגבי בעלי עור יבש היא פעם בשבוע ולגבי בעלי עור שמן פעם-פעמיים בשבוע. הלוקים באקנה או בעלי עור רגיש צריכים להיוועץ ברופא העור כי הסרת תאים מתים עלולה לגרות את העור והרופא יוכל להמליץ על תכשירים מתאימים.

 

הספוגים הטבעיים מסוג דלמטה פינה (Dalmata Fina) אמנם אינם זולים, אך בהחלט מומלצים.

 

חתיכות קטנות של ספוג דלמטה פינה

 

מוצרי טיפוח מסוימים מכילים גרגרים להסרת תאי עור מתים (אגב שפשוף עדין של העור). כשבוחרים תכשיר כזה כדאי לשים לב שמדובר בתכשיר עדין המיועד לעור הפנים והצוואר ולא בתכשיר המכיל גרגרים גסים המיועדים לעור הגוף. ישנם גם תכשירים המכילים חומרים שמסייעים להיפטרות מתאי עור מתים, דוגמת חומצה סליצילית או רטינואידים (רטינול).

 

תכשירי לחות לעור הפנים והצוואר – קרמים אלו מגינים על העור ומשפרים את מראהו. אם יש לכם עור שמן השתמשו באופן יומי בתכשיר לחות קל המיועד לעור שמן. בעלי עור יבש צריכים למרוח קרם לחות יותר מפעם ביום, עדיף על עור לח.

 

אף כי השימוש בתכשירי לחות בהחלט מומלץ, לפני שרצים להצטייד במגוון תכשירי לחות כדאי להקפיד על תזונה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ואומגה 6 שיכולות לתרום לשמירת לחות העור. חומצות שומן אלו הן אבני הבניין של מעטפת תאי העור ורמה נאותה שלהן מהווה תנאי לעור בריא. אכלו יותר דגי ים דוגמת סלמון, מקרל וסרדינים וכן אגוזים, פשתן, מוצרי סויה וביצים מועשרות באומגה 3.

 

מסנני קרינה - חובה להשתמש במסנן קרינה בייחוד כאשר משתמשים בחומרים המונעים פיגמנטציה או מיצוק העור, אפילו במזג אוויר מעונן. דווקא עור כהה עלול להיות רגיש לשמש ולחומרים כימיים המצויים בסביבת המחיה ולכן בעלי עור כהה אינם פטורים מחובה זו. תכשירי לחות רבים מכילים מסנן קרינה ורק צריך לוודא שמקדם ההגנה גבוה דיו.

 

ככלל, כדאי להעדיף קרמים וסרומים המכילים בין שאר הרכיבים ויטמין E וויטמין C () שעשויים להגן מנזקי הקרינה, וכן ויטמין A (בצורת רטינול) וויטמין 3 B שעשויים לתרום לתיקון נזקי קרינה. אגב, גם אכילת עגבניות בשלות או אפויות עשויה להפחית נזקי קרינה.

מה מורחים ראשון ומה אחרון?

לאחר ניקוי העור וייבוש עדין (אפשר להותיר עליו לחות קלה) מורחים תחילה קרם או ג'ל שרשם הרופא ורק לאחר מכן את כול שאר חומרי הטיפוח והאיפור. אם אין קרם או ג'ל שרשם הרופא מורחים את שאר החומרים לפי הסדר הבא:

 

בבוקר

 

  • סרום (אם משתמשים בכזה. שימו לב לתדירות השימוש המומלצת על ידי היצרן).
  • קרם לחות.
  • מסנן קרינה (במידה שקרם הלחות אינו מכיל מסנן בעל הגנה ראויה).
  • מייקאפ (אם רוצים).
  • פודרה (אם רוצים להשיג מראה לא מבריק).
  • איפור.

 

בערב (לפני השינה)

 

  • תכשירי אנטי-אייג'ינג (כאלו המיועדים לשימוש לילה ומכילים בין היתר רטינואידים, חומצות אלפא-הידרוקסי וחומצה אזלאית).
  • לחות ללא מסנן קרינה.

לא משנים תכשירים ללא סיבה

לאחר שבחרתם תכשירים המתאימים לעורכם ולמצבכם, תנו להם את הזמן כדי להוכיח יעילות. אל תשנו כול מספר שבועות תכשיר, למעט במקרה שהתברר שהתכשיר אינו מתאים לעורכם כי גורם  או אדמומיות ואז יש להפסיק את השימוש בו מיידית. בכול מצב אחר סיימו בקבוק (או שפופרת) או שניים לפני שאתם שופטים.

 

יחד עם זאת נעיר כי בקיץ עדיף להשתמש בתכשירי לחות פחות שמנוניים, מאחר שהעור יותר שמנוני ומזיע, ובחורף בתכשירים יותר שמנוניים. בחורף כשהטמפרטורות יורדות והחימום הביתי (או בעבודה) מייבש את העור ומסיר ממנו את הלחות הטבעית כדאי להשלימה בעזרת תכשירים מתאימים.

מה לגבי טיפולים במכונים לקוסמטיקה?

אנחנו בעד. למרות שבעיקרון אין צורך במכון לקוסמטיקה כדי להשיג עור פנים שמור, עדיין מגיע לכם מידי פעם פינוק (זו יכולה בהחלט להיות מתנת יום הולדת או יום נישואים ראויה) או טיפול תקופתי.

 

כאשר בוחרים מכון כדאי להציץ בתעודות ההכשרה וההסמכה של המטפלים ושל המכון ואף לראות שהמכון נקי ואסטטי. התעודות שונות, החל מהסמכה של משרד העבודה הניתנת אישית למטפל, עבור להסמכה של הארגון הבינלאומי לקוסמטיקה CIDESCO שניתנת הן למטפל והן למכון, וכלה בתעודות המעידות על הכשרה שמתבצעת על ידי חברות קוסמטיקה דוגמת ג'רנטיק, גינו או מאטיס.

 

כדאי שאנשים בעלי עור רגיש ייוועצו ברופא עור בטרם יפנו למכון קוסמטיקה. בנוסף ראוי לזכור שמדובר במכון קוסמטיקה ולא בשירותי רפואה, ושהמקום לטפל בבעיה רפואית הוא רק אצל רופא העור.

הופיעו לי פצעונים, האם אני עדיין יכולה להשתמש בתכשירים קוסמטיים?

בכול מקרה של הופעת פצעונים כדאי להיוועץ ברופא עור, בין אם מדובר בתקופת גיל ההתבגרות ובין אם מדובר באדם בוגר.

 

אצל אדם בוגר הפצעונים יכולים להופיע בשל שינויים הורמונאליים או בשל שימוש במוצרים מסוימים לשיער ואף לחץ נפשי עלול לגרום להופעת פצעונים.

 

בעניין זה נעיר כי הטיפול קשור לסיבת ההופעה. מוצרים ללא מרשם המכילים חומצה סליצילית ובנזואיל-פרוקסיד אשר טובים לטיפול בפצעי אקנה בעלי 'ראשים לבנים' ותפיחות מוגלתיות לא יהיו בהכרח יעילים לכול מקרה.

תרופות ללא מרשם לטיפול בטחורים עשויות לסייע ל"שקיות" מתחת לעיניים

אכן כן. תרופות אלו עשויות לסייע בהשגת מראה פחות נפוח, למצק ולהחליק את העור. גם שימוש בשקיקי תה ירוק המכילים חומר נוגד  עשוי לעזור. יחד עם זאת, ראוי לזכור שמדובר בטיפול שהשפעתו  טווח. לעיתים כדי להשיג תוצאות ארוכות טווח תזדקקו לניתוח להרמת עפעפיים.

כיצד מעלימים עיגולים שחורים מתחת לעיניים?

הגורמים להופעת עיגולים שחורים מתחת לעיניים הם רבים. הסיבה יכולה להיות למשל תורשתית או  ומחסור בשינה, או שילוב של שניהם.

 

הטיפול הוא תלוי גורם. טיפולים מסוימים בקרני לייזר או טיפול IPL (קרינת אור) עשויים לסייע במקרה של עור דק ושימוש בקרמים מבהירי עור (המכילים הידרוקינון) עשוי להועיל כאשר המקור לבעיה הוא פיגמנטציה. לעיתים הזרקת חומרים ממלאי קמטים תעלים את העיגולים השחורים ולעיתים הפיתרון הוא פשוט – הקפידו על שינה איכותית בת לפחות 7 שעות.

האם ניתן למצק עור צוואר רפוי בעזרת תכשירים קוסמטיים?

במקרים לא קשים של עור רפוי ניתן לשער ששימוש בתכשירים המכילים חומצה היאלורונית, ניאצין-אמיד או הקסאמידין יסייע. קילוף כימי ושימוש בנוגדי חמצון יסייעו אולי למראה צעיר יותר אך לא יפתרו את הבעיה וכך גם לגבי שימוש במוצרים מכילי קולאגן.

 

במקרים קשים יותר טיפול בעזרת קרני לייזר או אף הזרקת בוטוקס עשויים הועיל.

מה חוץ משימוש יומי בתכשירי קוסמטיקה?

  • חדלו לעשן או לפחות צמצמו ככול האפשר את העישון. העישון פוגע בעור ומאיץ את הזדקנותו.
  • בצעו פעילות גופנית אירובית סדירה. הכוונה לפעילות שמאיצה את  וגורמת להזעה דוגמת שחייה או הליכה מהירה. הזיעה מסלקת רעלים ולכלוך מהעור והאצת זרימת הדם בעת פעילות אירובית מסיעת לבריאות העור.
  • הקפידו על שינה בריאה (לפחות שבע שעות לבוגר). השינה משפיעה על מראה העור והפחתת התופעה של 'עיגולים שחורים'. היא גם משפיעה על הפרשת  הגדילה שממריץ חידוש תאים וייצור קולאגן.
  • הפחיתו לחצים בעזרת פעילויות שהן בשליטתכם, למשל יוגה או מדיטציה.
  • הרבו באכילת פירות, ירקות, דגים, חלבונים רזים ודגנים מלאים. התחילו את היום עם שייק פירות ואל תפסחו על ארוחת בוקר מלאה וכול יומכם יראה טוב יותר.
  • הישמרו משהייה בלתי מוגנת בשמש.