מוטוריקה עדינה

כיצד תעזרו לילדכם להשתפר במוטוריקה עדינה?

בסרטון זה תלמדו על מצבי קושי בפעילויות מוטוריקה עדינה אצל ילדים, ואיך תוכלו לעזור במצבים אלו בסביבה הביתית

 

פעולות הידיים והאצבעות מלוות אותנו ואת הילדים שלנו לאורך כל שעות היום.

 

אף על פי שאנחנו מתייחסים אל פעולות אלה כפשוטות ומובנות מאליהן, מדובר במערכת חשובה מאוד להתפתחות הילד הנקראת מוטוריקה עדינה. מערכת זו כוללת את קבוצות השרירים בכפות הידיים, את התיאום בין היד לבין העיניים, הבאים לידי ביטוי בפעולות יומיומיות כמו אחיזת מברשת השיניים, אחיזת סכו"ם, מזיגת מים לכוס ועוד.

 

אם ילדכם מתקשה בפעילויות של מוטוריקה עדינה כגון ציור או גזירה, ייתכן שהבעיה היא בידיים ובאצבעות חלשות שאותן צריך לחזק. ידיים חזקות יאפשרו לילדים לשלוט על כלי הכתיבה או על המספריים, ויסייעו לתחושת הצלחה ויכולת ביצוע טובה.

 

הילדים זקוקים לכמה שיותר פעילויות המחזקות את כח הידיים שלהם וחשוב לחשוף אותם לפעילויות מגוונות שיאפשרו להם לשלוט היטב בכלי הכתיבה לסוגיהם.

אז איך עושים את זה בבית?

נותנים לילדים למלא ציור באמצעות מריחת פלסטלינה עם אצבעות הידיים. או מחברים חרוזים בתוך בצק ולאחר מכן נותנים לילדים למצוא אותם ולהוציאם. כמובן שאפשר גם לתת לילדים לעזור בעבודות הבית כמו ללוש בצק, לחתוך ירקות, לסחוט מיצים ולתלות כביסה עם אטבים.

 

תמיד זכרו שהמטרה היא תחושת ההצלחה של הילדים והיא זו שתביא אותם לרצות להמשיך ולהתנסות.

היד הדומיננטית

מה תהיה היד החזקה של ילדכם - ימין או שמאל?

בסרטון זה תלמדו מתי וכיצד תוכלו לראות את ההעדפה של ילדכם

 

כולנו סקרנים לדעת מה תהיה היד החזקה של הילד שלנו - ימין או שמאל?
הנטייה ליד דומיננטית היא דבר מולד, אך ההבשלה של היד החזקה מתפתחת במהלך השנים הראשונות וברוב המקרים ניתן כבר לראות העדפת צד ברורה בין הגילאים 4 ל-6.

 

חשוב מאוד לא להתערב בבית בבחירת היד הדומיננטית. התערבות זו לא רק שאינה עוזרת אלא אף עלולה לפגוע בהתפתחות הטבעית של היד הדומיננטית.

 

שימו לב לכך שישנם ילדים שבחלק מהפעילויות ישתמשו ביד ימין – כמו בגזירה, ובחלק מהפעילויות ישתמשו ביד שמאל, כמו לציור וכתיבה. כל עוד קיימת התמדה לביצוע הפעילות באותה היד ואיכות הביצוע טובה – הרי שזה תקין לחלוטין.

אחיזה נכונה בעיפרון

האם ילדכם אוחז בעיפרון כמו שצריך?

ברוב המקרים האחיזה תקינה, גם אם אינה מוכרת. בסרטון זה תכירו כמה סוגי אחיזה ותלמדו כיצד לתמוך בילדכם.

 

לא פעם, אנחנו כהורים מלאי חששות ביחס להתפתחות התקינה של הילדים שלנו, במיוחד לכל מה שקשור להכנה לקראת בית הספר, כמו למשל אם אחיזת העפרון נכונה ואיך הדבר ישפיע על המשך דרכו בלימודים. החדשות הטובות הן שברוב המקרים האחיזה תקינה, גם אם היא אינה מוכרת לכם או נראית קצת מוזרה.

 

אופן אחיזת העיפרון עשוי להשתנות מילד לילד ואין אחיזה אחת שהיא הנכונה. מה שחשוב זה שהאחיזה תהיה יעילה.
כאשר הילד שולט בעיפרון, מתפקד אתו טוב ולא מתעייף, לא באמת צריך לשנות דבר.

 

לעומת זאת, אם הילד מראה סימנים של עייפות או נמנע מפעילויות כמו ציור, הדבר יכול להעיד על חוסר התנסות או על הרגלים לא נכונים, וזה מצריך תשומת לב מיוחדת. המטרה היא שילדכם ישיג תוצאה טובה ללא התעייפות או כאב ביד.

 

האחיזה המוכרת לכם היא כנראה אחיזה הנקראת "שלוש אצבעות".
אך חוץ ממנה, כל אחיזה שבה קיימת תנועתיות של האצבעות היא בעצם אחיזה תקינה, גם אם היא נראית שונה כמו למשל:

    •  אחיזת ארבע אצבעות
    •  אחיזה שבה העיפרון ממוקם מתחת לאצבע השנייה
    •  או אחיזת אגודל

 


אחיזות לא תקינות הן אחיזות בהן האצבעות מקובעות ללא תנועה כמו למשל:

    •  אחיזת אגרוף
    •  אחיזת מברשת
    •  אחיזה צידית
    •  או אחיזה בה האצבעות מוחזקות ישרות וללא תנועה

במצבים כאלה ובמיוחד אם הילד מתעייף או נמנע מציור, חשוב לתת את הדעת על הנושא ולעבוד על שיפור אחיזת העיפרון.
בכל מקרה, עודדו את ילדכם לצייר באופן חופשי, לצבוע ולהתאמן על עבודה יותר מדויקת, כפי שיידרש ממנו בעתיד בבית הספר.
זיכרו תמיד שבסופו של דבר המטרה היא תחושת ההצלחה של הילד וזה מה שיביא אותו לרצות להמשיך ולהתנסות.

שיפור אחיזת העיפרון

כאשר אנחנו מעירים לילד שישנה את אחיזתו בעיפרון ההערה עצמה לא תמיד מסייעת. בסרטון זה תכירו טכניקות אחרות שעלולות לסייע.

 

כולנו מאוד רגישים לילדים שלנו, ולפעמים אנחנו או הגננת שמים לב לאחיזה לא נכונה של העיפרון או של צבע.
במצבים כאלה כשהילד אוחז בצורה לא יעילה, הוא אינו מצליח להשיג תוצאה טובה ומתעייף מהר מדי מהציור.
יחד עם זאת, כאשר אנחנו מעירים לילד שישנה את האחיזה, זה בדרך כלל לא עובד. הוא הרי לא יודע איך להחזיק עפרון בצורה טובה לבד או לתקן את האחיזה בעצמו, ולכן כל הערה מצידכם עלולה לגרום לעוד תסכול ומכאן להתנגדויות.

 

כדי לנסות לעקוף את האמירה "תחזיק טוב" ולגרום לו להחזיק את הצבע בצורה טובה יותר, אנו יכולים ללמד אותו לאחוז באמצעות דימוי, כמו להסתכל על היד והעיפרון כעל דמותו של פינוקיו המורכב משתי עיניים, אף ארוך ופה.

 

טכניקה נוספת שתוכלו לנסות בבית ושתעזור לילדכם להגיע לאחיזה טובה היא ציור עם צבעים קצרים. שברו צבעים לאורך של 3-2 ס"מ וכך הצבע יתאים לגודל היד של הילד והאחיזה תשתנה בהתאם.

 

זיכרו תמיד שהמטרה היא תחושת ההצלחה של הילד שתביא אותו לרצות להמשיך ולהתנסות.

עידוד ציור

איך תעודדו את ילדכם לצייר?

מדוע ילדכם עלול להפסיק לצייר ואיך תעודדו אותו, תעזרו לו לרכוש ביטחון ותעזרו לו לצייר ולהתנסות.

 

רוב הילדים מאוד אוהבים לצייר וליצור. הימנעות מציור ומעבודות יצירה בבית ובגן יכולה לנבוע מכך שהם מתוסכלים או חוו חוויה שפגעה ברצון שלהם להמשיך ולצייר, כמו מחשבה על אחות או חבר שמצייר טוב יותר, או אולי מישהו העליב אותם בגן ואמר להם משהו שלילי על עבודה שיצרו.

 

אז כיצד נעזור לילדים להשתתף ולצייר בעזרת הכלים שיש לנו בבית?

    •  ראשית, חשוב להתחבר אל הילדים ואל העולם שלהם, אל מה שמעניין אותם. חשוב לעודד אותם ואת היצירתיות שלהם, ולהחמיא להם באמת ומכל הלב.
    •  שבו עם ילדיכם ליד השולחן והתחילו מדוגמת ציור מאד פשוטה שדרכה יוכלו לרכוש בטחון ולהתחיל לצייר בגן, ללא התחושה שהם לא יודעים לצייר כלום. התנסו בציור בסיסי, אתם מציירים והילד או הילדה מחקים אתכם. חשוב לא לאתגר את הילדים יותר מדי, הקפידו על ציורים פשוטים כמו אדמה, שמיים, שמש עצים.
    •  בהמשך מומלץ לשים דגש גם על הגיוון בציורים. ניתן לעודד את הילדים על ידי הקראת סיפור ולהציע להם לצייר תמונות מתוכו. כמו למשל: "בוא נצייר את הסוס של הנסיך, או את הבית של עמי ותמי". אל תשכחו לשתף את הילדים בחוויה, לשאול מה לדעתם כדאי לצייר עכשיו.

 

זיכרו תמיד המטרה היא תחושת ההצלחה של הילדים וזה מה שיביא אותם לרצות להמשיך ולהתנסות.

עזרה בציור

איך תעזרו לילדכם לצבוע ולצייר בצורה מדויקת?

איך תעזרו לילדכם לדייק בציור וצביעה בבית? בסרטון תכירו גישות שונות שיכולות לסייע.

 

ילדים אוהבים לצייר ופעולת הציור חשובה מאוד להתפתחותם. זה לא באמת משנה עד כמה מדויק יהיה הציור. אנחנו לא באמת מחפשים את ואן-גוך הבא והדיוק בצביעה הוא לא היעד שלנו. החשיבות היא בתירגול עצמו ובניסיון לדייק.

 

בגיל הגן מתפתחת יכולת הדיוק והיא תהיה חשובה יותר ויותר ככל שהזמן יעבור והילדים יעמדו מול אתגרים, למשל כשילמדו לכתוב. כמו כן, ישנה חשיבות לתחושת המסוגלות של הילדים לעמוד במשימות כשהסביבה מבקשת מהם לדייק בצביעה ולא לצאת מהקווים.

אז איך עוזרים לילדים לעשות את זה בבית?

נסו למצוא דפי צביעה שיעניינו אותם, עברו על קווי המתאר של הציור בטוש עבה ותנו לילדכם למלא את הציור בצבע. כשהקווים עבים יותר, הסיכוי של הילד להצליח לדייק יעלה ומכאן גם תחושת ההצלחה שלו. כמו כן, ניתן להדריך את הילדים לצבוע בקווים קטנים ועגולים. אם הציור גדול מדי, אנו עלולים לתסכל אותם, ולכן מומלץ לחלק את השטח לחלקים קטנים ואפילו לצבוע יחד איתם.

 

זיכרו תמיד שהמטרה היא תחושת ההצלחה של הילד וזה מה שיגרום לו לרצות להמשיך ולהתנסות.

גזירה במספריים

איך תעזרו לילדכם לגזור יותר טוב?

גזירה במספריים היא מיומנות מורכבת הנדרשת בגן ובביה"ס. כך תתמכו בילדכם בתרגול מיומנות הגזירה בבית:

 

מיומנות הגזירה היא מיומנות הנדרשת מילדים במהלך הפעילות בגן ובביה"ס, ולכן חשוב שהילד שלנו ידע איך לבצע אותה.

 

גזירה היא מיומנות מורכבת הדורשת תכנון ותיאום. חלק מהילדים מתקשים לגזור בגלל חוסר התנסות ולכן חשוב להתאמן אתם בבית במיומנות זו.

אז מה עושים?

קודם כל, יש להקפיד שגודל המספריים יתאים לכף היד של הילד.
אחיזה תקינה של מספריים היא כאשר שני האגודלים, של היד הגוזרת ושל היד העוזרת, פונים כלפי מעלה לכיוון התקרה.

 

טיפ: ציירו כוכב או הדביקו מדבקה על אגודל של היד הגוזרת על מנת לייצג את הכיוון מעלה. הכוכב נמצא בשמיים לכן האגודל מופנה כלפי מעלה, אם הילד משנה את האחיזה הכוכב יפול לריצפה. שיטה זו עוזרת מאוד לילדים בהתארגנות עם המספריים.

 

טיפ נוסף: תנו לילדים שלכם לגזור חומרים יותר עבים מנייר רגיל כגון בריסטול או בצק. חומרים אלו יתנו להם תחושת שליטה טובה יותר של המספריים.

 

מומלץ להתחיל בגזירה בקצוות הנייר של דפים קטנים ובהמשך לעבור לדפים גדולים יותר. התחילו בגזירה לאורך קו ישר, ובהמשך בקו מפותל. אל תאתגרו יותר מדי את הילדים, זיכרו תמיד שברגע שהילד ירגיש הצלחה הוא ירצה להמשיך ולהתנסות.

משחקי קופסה

משחקי קופסה וחשיבותם להתפתחות ילדכם

למשחק יש יתרונות חשובים ביותר בהתפתחות הילד ובקשר שבין ילדים להוריהם

מי לא אוהב לשחק? אבל ידעתם שמשחק הוא לא רק כיף? למשחק יש יתרונות חשובים ביותר בהתפתחות הילד ובקשר שבין ילדים להוריהם. במהלך המשחק נוצרת קרבה רגשית בין המשתתפים, משחקים מפתחים יצירתיות ודמיון, מלמדים גבולות וכללים ומחזקים את הביטחון העצמי של הילד.

 

בעידן שבו כולנו מרותקים למסכים רוב שעות היום, הילדים שלנו לא תמיד יודעים איך לשחק במשחקים רגילים ומחמיצים שלב מאוד משמעותי בהתפתחות שלהם. לכן יש חשיבות אדירה למשחק ממשי עם הילד.

 

משחק משותף של ההורה והילד הוא דרך נהדרת לאפשר זמן איכות. שחקו יחד עם הילדים שלכם. בין אם זה פאזל, משחק זיכרון או אם אלה משחקי דמיון – העיקר לשחק.

 

גם אם תמצאו את זה מאתגר בהתחלה זה שווה כל רגע ומתגמל מאוד בכל מה שקשור להתפתחות התקינה של ילדכם. מה גם שאתם תיהנו מאוד לשחק אם רק תתנו לעצמכם להיות ילדים לרגע.

 

זיכרו תמיד שהמטרה היא תחושת ההנאה של הילד והיא זו שתביא אותו לרצות להמשיך ולשחק גם מחוץ למסכים.

איך לשחק עם ילדכם במשחקי קופסה?

הורים רבים פונים לעזרה כשהילד שלהם אינו משחק במשחקי קופסה כלל - אתם לא לבד.

מי לא זוכר את משחקי הקופסה בהם שחקנו בילדותינו? משחקים אלו חשובים מאוד לפיתוח יכולות למידה וכישורים חברתיים.
לכולנו יש משחקי קופסה בבית והורים רבים פונים לעזרה כשהילד שלהם אינו משחק בהם כלל. אתם לא לבד, הילדים שלנו חשופים למסכים אלקטרוניים מרגע היוולדם וקשה מאוד לגרום לילד לשחק במשחק קופסה מובנה.

 

עליכם להבין כי משחקי המחשב אולי מפתחים יכולות של מהירות תגובה, אך הם אינם מפתחים יכולות למידה ובטח לא כישורים חברתיים. לכן מאוד חשוב לשחק גם במשחקי קופסה. שימו לב, ישנם ילדים שימנעו ממשחקים קופסה מכיוון שהם אינם מנוסים בהם ולא רכשו את המיומנויות הנדרשות למשחק. כשילדים חווים חוסר הצלחה, ההנאה שלהם נפגמת ומכאן מתחילה ההימנעות ממשחק.

אז מה עושים בבית?

שימו את המסך בצד ושחקו עם הילדים. חשפו אותם למשחק המתאים לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים, ונסו לאתגר אותם בצורה הדרגתית.

דוגמה: איך להרכיב יחד פאזל?

ילדים רואים את הציור ואת הצבע. עזרו להם לבחור חלק מתוך הציור שבתמונת הפאזל, התחילו משם והמשיכו הלאה לחלקים הצמודים על פי התמונה. תנו לילד רמזים במידה והוא מתקשה למצוא את התמונה, או צרפו את חלקי הפאזל לפי תור, פעם הילד ופעם אתם. אל תיגשו להרכבת המסגרת כשלב ראשון. זה מופשט מדי עבור ילדים קטנים.

 

זכרו תמיד שהמטרה היא תחושת ההצלחה של הילדים שהיא זאת שתביא אותם לרצות להמשיך ולהתנסות.

חיזוק שרירי היציבה

איך תעזרו לילדכם לחזק את שרירי היציבה?

חשוב ביותר לאפשר לילדים שלנו לשחק חופשי בגינה, או בג'ימבורי על מנת לעודד את חיזוק שרירי היציבה שלהם.

 

היציבה של הילדים שלנו מושפעת ממערכת השרירים בגוף והיא חשובה מאד לפעילויות יומיומיות רבות הדורשות ישיבה כמו אכילה, משחק, ציור ועוד. בזמן ישיבה שרירי היציבה בגב עובדים קשה.

 

ילדים עם שרירי יציבה שאינם חזקים יתעייפו מישיבה לאורך זמן ויגיבו בצורות שונות - חלקם יעדיפו לעמוד כדי להישען על הרגליים, חלקם ימרחו על השולחן, וחלקם יעדיפו לשחק בעמידה, לאכול בעמידה או ינועו הרבה במרחב ועל הכסא על מנת לנסות ולייצב את עצמם. מצבים אלו עשויים לגרום לקושי בייצוב הידיים ולפגיעה באיכות עבודתם של הילדים במיומנויות השונות כמו ציור וגזירה.

 

חשוב ביותר לאפשר לילדים שלנו לשחק חופשי בגינה, או בג'ימבורי על מנת לעודד את חיזוק שרירי היציבה שלהם. גם בבית אפשר לחזק את פלג הגוף העליון, באמצעות משחק פשוט. תנו לילד לבחור חיה שעומדת על ארבע וללכת כמוה בבית. לדוגמה: הליכת דוב והליכת סרטן.

 

זיכרו - המטרה היא חיזוק הגוף וזה מה שיביא את הילדים לשיפור בביצועים.