בעיות פריון וטיפולי פוריות

פריון ופוריות

מורה נבוכים בנושאי פריון ופוריות, המיועד גם לנשים וגם לגברים. מהן בעיות פוריות וכיצד מאבחנים אותן, באלו נסיבות הבעיה נעוצה אצל הגבר ובאלו נסיבות אצל האישה. מהו הליך השבחת זרע ומהי הזרעה תוך רחמית. מתי נדרשת הפריה חוץ גופית ומתי כדאי להקפיא זרע או ביציות.

אי-פריון

אי-פריון הוא מצב שבו אישה או גבר אינם מסוגלים מסיבות רפואיות, שונות ומגווונות, להביא ילדים לעולם, אגב קיום יחסי מין טבעיים. במרבית המקרים, מצב של אי פריון מאובחן לאחר מספר ניסיונות מכוונים להרות באמצעות קיום יחסי מין סדירים, ללא אמצעי מניעה, בתקופת הביוץ של האישה.

על אף שמקובל להגדיר אי-פריון כמצב שבו חלפו שנתיים של ניסיונות להרות ללא הצלחה, נהוג היום להתחיל בתהליך בירור כבר לאחר שנת הניסיונות הראשונה שאינה מסתיימת, וזאת בשל העובדה כי הסיכויים להרות לאחר שלוש שנים של ניסיונות פוחתים בכ-25% בשנה הרביעית.

במקרים מסוימים, שבהם ידועה בעיה רפואית הגורמת או שעלולה לגרום לאי-פריון, אצל הגבר או אצל האישה, יבוצעו בדיקות פוריות ויינקטו פעולות שאינן תלויות ישירות בניסיונות להרות, דוגמת הקפאת זרע או הקפאת ביציות.

קראו עוד על בעיות פוריות

בעיות פוריות אצל גברים

אי פריון אצל גברים יתכן עקב פגם בכמות הזרע או באיכות הזרע, או פגם בדרכי ההולכה של הזרע. איכות הזרע נובעת ממבנה הזרע, יכולת התנועה שלו והרכב נוזל הזרע. מקור אי הפריון אצל הגבר עלול לנבוע מייצור לקוי של זרע באשכים. במקרים מסוימים, ניתן לשפר את איכות הזרע בעזרת תזונה עשירה באבץ, סלניום ומגנזיום ובעזרת פעילות אירובית סדירה.

קראו עוד

בעיות פוריות אצל נשים

כ- 45% ממקרי אי הפריון מיוחסים לבעיות אצל האישה. בעיות אי פריון עלולות להיגרם ממגוון רחב מאד של סיבות, לרבות סיבות הורמונאליות או סיבות הנעוצות במבנה איברים מסוימים במערכת הפריון שבגוף האישה. חלק ניכר מהבעיות הקשורות לפריון - ניתן כיום לפתרון.

קראו עוד

טיפולי פוריות

אבחון גנטי טרום השרשתי

בדיקה זו מיועדת לזוגות המעוניינים להרות, במקרה שידוע או קיים חשד שאחד מבני הזוג נושא גן אשר עלול לסכן את בריאות העובר. הבדיקה נערכת על תא מעובר שנוצר בהפריה חוץ גופית, טרם החדרת הביצית המופרה לרחם האישה שתישא את ההריון, לשם קליטתה והשרשתה שם. העובר נבדק לפני השרשתו בדופן הרחם של האישה ומכאן שם הבדיקה.

קראו עוד

השבחת זרע והזרעה תוך רחמית

הזרעה מלאכותית היא שיטת פשוטה לטיפול בבעיות פריון, אשר מיועדת עבור זוגות שמסוגלים לייצר זרעים וביציות תקינים, אולם עקב סיבות שונות אינם מצליחים להרות באופן טבעי באמצעות קיום יחסי מין.
במקרים רבים זרע הגבר עובר טרם החדרתו לרחם האישה טיפול מעבדתי המכונה "השבחת זרע". את הזרע המושבח מחדיר רופא שהתמחה בנושא ישירות לרחם האישה (דרך הנרתיק) בהליך פשוט שאינו מכאיב. כמובן שהזרעה צריכה להתבצע בסמוך למועד הביוץ.

קראו עוד

הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ-גופית (in vitro fertilization, IVF), ובלשון העם: הפרית מבחנה, היא פעולה שבה ביצית בשלה של אישה נשאבת בהליך רפואי מגופה ומופרית עם זרע של גבר בתנאי מעבדה (in vitro), מחוץ לגוף האישה.

לאחר ההפריה, מוחדרת הביצית המופרית לרחם האישה שתישא את ההיריון, לשם קליטתה שם והמשך התפתחות העובר. ביצית מופרית שנקלטה ברחם באופן תקין, תתפתח לעובר, בדיוק כפי שביצית שהופרתה ביחסי מין רגילים תתפתח לעובר.

למידע נוסף

הקפאת ביציות ושימור פוריות

שימור פוריות באמצעות הקפאת ביציות מאפשר לאישה להחליט מתי להקים משפחה, ובמקרים מסוימים אף מצילים את יכולתה להרות בעתיד, או להביא ילד לעולם באמצעות פונדקאית. ככל שהקפאת הביציות מתבצעת בגיל מוקדם יותר, כך עולים סיכויי ההצלחה להרות בעתיד מהביציות המוקפאות וללדת ילד בריא. חוק הקפאת הביציות קובע שהחל מחודש ינואר 2011 יכולה כל אישה (נשואה, רווקה, גרושה, אם לילדים) בגילאי 30-41 להקפיא ביציות.

קראו עוד

טיפולי רפואה משלימה בתהליך הפוריות

לרפואה המשלימה מגוון טיפולים שיכולים לסייע לנשים בתהליך הכניסה להריון
הרפואה המשלימה במכבי טבעי מלווה את האישה לאורך חייה בדגש על תקופות משמעותיות: המחזור החודשי, כניסה להריון, הריון, לאחר הלידה, גיל המעבר, תקופות של מתח ועייפות ועוד.
ליווי זה מתבטא בבניית תכנית טיפול אישית, שתתבצע במהלך הייעוץ הרפואי, ככלל בידי רופא מייעץ, וזאת לאחר תשאול ובדיקה רלוונטיים. הטיפולים ניתנים על ידי מטפלים מקצועיים ומנוסים בבריאות האישה ומוענקים לחברי מכבי בהטבה משמעותית בהתאם לרובד הביטוחי*.

טיפולי רפואה משלימה מבית מכבי טבעי לסיוע בתהליך הפוריות