ניתוחי קטרקט לחולי גלאוקומה

מחלות עיניים

קטרקט וגלאוקומה הן מחלות עיניים שבהעדר טיפול נאות עלולות להוביל לעיוורון. קטרקט מתבטאת בעכירות של עדשת העין והיא הבעיה העולמית הנפוצה ביותר אשר מובילה לעיוורון. כאשר הקטרקט מתקדם הדרך היחידה לטפל בו היא ניתוח.

גלאוקומה (מכונה גם ברקית או יתר לחץ תוך עיני) היא משפחה של מחלות הפוגעות בראיה. במחלת הגלאוקומה הנוזל שבעין אינו מתנקז החוצה כיאות, וכתוצאה מכך הלחץ בתוך העין עולה ועלול להיגרם נזק לעצבים שבעין.

הסיכון ללקות בשתי המחלות עולה עם הגיל והשילוב של שתיהן יוצר אתגר למטפל (חולים שעברו ניתוחי גלאוקומה מפתחים קטרקט בשכיחות גבוהה). במרבית המקרים ניתוחי קטרקט אצל הלוקים גם בגלאוקומה נוחלים הצלחה, ואחוז הסיבוכים הנו מזערי, בתנאי שבוצעו על ידי רופא שהתמחה בכך, מאחר שהם מצריכים מיומנות ייחודית.

השאלה הראשונה הניצבת לפני הרופא המטפל היא האם לבצע ניתוח קטרקט בלבד או האם לבצע ניתוח משולב של קטרקט וגלאוקומה, כדי להוריד את הלחץ התוך עיני ולהפחית את הצורך בטיפול כרוני באמצעות טיפות וכדורים.

במקרים לא מעטים עיניהם של הלוקים בגלאוקומה בעייתיות, ודורשות התייחסות מיוחדת במהלך ניתוח קטרקט. בעיתיות אומר למשל שהאישונים קטנים ולא תמיד מתרחבים כיאות, ייתכנו הידוקים של האישון לעדשת העין או שהעדשה עלולה להיות לא יציבה דיה.

במקרה של חולה בגלאוקומה ובקטרקט גם יחד עם לחץ תוך עיני גבוה, בדרך כלל יומלץ על ניתוח משולב של גלאוקומה וקטרקט. ניתוח משולב משיג במקרה זה שיפור בראיה, הורדת הלחץ התוך עיני והפחתה בשימוש כרוני בטיפות.

 

מתי רק ניתוח קטרקט

לעומת זאת כאשר מדובר בחולה עם לחץ תוך עיני המאוזן בעזרת השימוש בסוג אחד של טיפות, בעל קטרקט משמעותי ונזק קל לעצב הראיה, יומלץ במרבית המקרים על ניתוח קטרקט בלבד, תוך ביצוע מעקב רפואי צמוד ומתן טיפול מונע נגד קפיצה בלחץ התוך עיני. נמצא שניתן למנוע קפיצות בלחץ התוך עיני לאחר ניתוח קטרקט בעזרת מתן טיפול מונע מיד לאחר הניתוח.

מחקרים הראו שניתוח קטרקט בלבד עשוי להפחית את הלחץ התוך עיני בין 1-5 מ"מ כספית, תלוי בסוג הגלאוקומה. לפיכך במקרי גלאוקומה קלים מומלץ לנסות ניתוח קטרקט בלבד וזאת בתנאי שהלחץ התוך עיני מאוזן וניתן לשליטה בעזרת טיפול תרופתי.

ההחלטה על אופי הניתוח מורכבת יותר כאשר מדובר במקרה של מטופל שכבר עבר ניתוח גלאוקומה. ניתוח קטרקט לאחר ניתוח גלאוקומה עלול לגרום לעליית הלחץ התוך עיני ולכישלון ניתוח הגלאוקומה הקודם. במקרה כזה כדאי לדון עם הרופא המטפל ביתרונותיו ובחסרונותיו של הניתוח.

לאחר הניתוח יש לדאוג לאיזון הלחץ התוך עיני. חולי גלאוקומה שעוברים ניתוחי «קטרקט» עלולים לפתח 'קפיצות' בלחץ התוך עיני ועל כן עליהם להקפיד על הטיפול להורדת הלחץ התוך עיני.