ניתוח קיסרי צרפתי (FAUCS) כל מה שצריך לדעת | מכבי שירותי בריאות

עדכון אחרון 29.08.24

ג'ני אגסי - מנהלת תחום בריאות האישה במטה מכבי

הידעת?

על פי הערכת ארגון המיילדות בישראל, כ-20% מכלל הלידות בישראל מתבצעות באמצעות ניתוח קיסרי
בניתוח הצרפתי, הגישה היא צדדית - כלומר, חוץ צפקית ומאפשרת למנתח לעקוף את השכבה סביב הרחם ולהיכנס מהצד
בגישה הצרפתית, היולדת תוכל להתנייד 3 שעות לאחר מסיום הניתוח, וכעבור כ-36 שעות כבר להשתחרר מבית החולים

ניתוח קיסרי צרפתי? הנה כל מה שכדאי לכן לדעת

על פי הערכת ארגון המיילדות בישראל, כ-20% מכלל הלידות בישראל מתבצעות באמצעות ניתוח קיסרי. בשנים האחרונות, החלו לבצע גם בישראל ניתוחים קיסריים בטכניקה אחרת הנקראת ניתוח קיסרי צרפתי. בעבר בוצע ניתוח זה רק במקרה של הידבקויות בבטן היולדת, אולם כיום ישנם רופאים שמאמינים שהוא צריך להחליף את הניתוח הקיסרי הקלאסי. הדעות, אגב, חלוקות. אז מהו בדיוק ניתוח קיסרי צרפתי ובמה הוא שונה מהניתוח הקלאסי, מהם היתרונות והסיכונים, היכן אפשר לבצע אותו וכמה זה יעלה לכן. יש לנו את כל התשובות.

מהו ניתוח קיסרי צרפתי?

הניתוח הקיסרי הצרפתי נקרא על שם הממציא שלו - ד"ר דניס פאוק, כירורג גניקולוג צרפתי.
מדובר בניתוח המבוסס על השיטה האקסטרה-פריטונאלית, כלומר, הגישה לרחם אינה מתבצעת באמצעות חיתוך הפריטונאום (הצפק), אותו קרום שמגן על איברי הבטן, אלא באמצעות טכניקה ניתוחית המאפשרת ביצוע של חתכים קטנים יותר ובאזורים הכוללים פחות רקמות וקצות עצבים. ההימנעות מהליך חודרני לתוך חלל הבטן משפיעה באופן משמעותי על משך ההתאוששות. הגישה לתינוק בניתוח זה מתבצעת דרך הרחם הפתוח, לעיתים בעזרת שימוש במלקחיים. בניתוח הצרפתי האם לוקחת למעשה חלק פעיל בלידה ובדיוק כמו בלידה טבעית, נדרשת ללחוץ ובכך בעצם חווה את הלידה באופן כמעט מלא.

ניתוח קיסרי קלאסי VS ניתוח קיסרי צרפתי: כל ההבדלים

הניתוח הקיסרי הצרפתי נבדל מהניתוח הקיסרי הקלאסי בכמה היבטים:

 

    • הגישה לרחם- בניתוח הקלאסי הגישה היא מרכזית, בעוד שבניתוח הצרפתי, הגישה היא צדדית - כלומר, חוץ צפקית ומאפשרת למנתח לעקוף את השכבה סביב הרחם ולהיכנס מהצד.
    • הטכניקה הניתוחית - בניתוח הקלאסי, מתבצע חתך רוחבי חודרני בתחתית הבטן ולאחריו, חיתוך של רקמת החיבור של שני שרירי הבטן הרוחביים והאלכסוניים וכן חיתוך של הפריטונאום, הקרום המכסה את איברי הבטן והמעיים. גם ניתוח קיסרי צרפתי נעשה באמצעות חתך רוחבי בבטן התחתונה, אך שלבי החיתוך והניתוח הפנימי שונים לחלוטין. בניתוח הצרפתי מתבצעים מספר חתכים קטנים יותר שאינם חודרים לחלל הבטן ובאזורים המערבים פחות רקמות וקצות עצבים. צמצום הפגיעה ברקמות החיבור מפחיתה את רמת הכאב ומאפשרת טווח תנועה רחב יותר לאחר הניתוח. בנוסף, לא מתבצעת הפרדת שרירי הבטן האורכיים (מה שמונע את היפרדות שרירי הבטן האורכיים), אלא הפרדת סיבי השריר, מה שיאפשר החלמה קלה ומהירה יותר. הימנעות מחיתוך קרום הפריטונואום (הצפק) מונע גם חדירה של מי שפיר, דם, או אוויר אל חלל הפריטונואום, מה שמפחית את הסיכון לתסחיף מי שפיר ולבעיות במעי לאחר הניתוח.
    • שליפת הילוד- בגישה הצרפתית, נפתח "חלון" ניתוח קטן יותר יחסית לניתוח הקיסרי הקלאסי ולכן, חילוץ הילוד מתבצע בעזרת כפות או מלקחיים ייעודיים. במידה והחלק המוביל יהיה ראש, הצוות ייעזר בכפות מתכת באמצעותן יבצע משיכה מבוקרת כלפי החתך ברחם וזאת במקביל ליולדת הנושפת במנשפית גיארם ועל ידי כך מעלה את הלחץ התוך בטני.
    • שלפוחית השתן- להבדיל מהניתוח הקיסרי הקלאסי, בניתוח צרפתי לא מוכנס קטטר לשלפוחית השתן, עובדה המצמצמת את אי הנוחות והסיכוי לפציעה בצינור השתן, זיהומים או דלקת בדרכי השתן.
    • חווית הלידה- לעומת הניתוח הקלאסי בו ליולדת אין חלק אקטיבי, הרי שהגישה הצרפתית דומה לגישה הוגינאלית ודורשת מהיולדת ללחוץ בעת הוצאת העובר ובכך בעצם, מאפשרת לה לחוות חווית לידה כמעט מלאה ומעצימה.
    • תפירת הרחם והעור - בניתוח קיסרי קלאסי, לאחר חיתוך הרחם, מחלצים את העובר ואת השליה ומנתקים את חבל הטבור. אז תופרים את החתך ברחם ואת החתך בבטן והעור נסגר באמצעות סיכות או תפרים. בניתוח הצרפתי, התפר הוא מעגלי ולא אורכי ולבסוף העור נתפר באמצעות תפר תת עורי ודבק ולא באמצעות סיכות או תפרים. שיטה תפירה זו מצמצמת את הסיכון לדמם או להיחלשות דופן הרחם לקראת הלידה הבאה ואף מקטין באופן מהותי את הצלקת שתיווצר ברחם.
    • משך ההתאוששות וההחלמה - ניתוח קיסרי רגיל מתאפיין בזמן החלמה של 8-6 שעות, רק לאחריהן היולדת תוכל להתחיל להתנייד. השחרור הביתה מגיע רק כעבור 5 ימי אשפוז. בגישה הצרפתית, היולדת תוכל להתנייד 3 שעות לאחר מסיום הניתוח, וכעבור כ-36 שעות כבר להשתחרר מבית החולים. ההחלמה אומנם מלווה בכאב, אך לא כזה המגביל את התנועה או מצריך טיפול תרופתי משמעותי יותר ממשככי כאבים רגילים.
    • תהליך ההכנה לניתוח - במקרה זה, התהליך זהה לזה של ניתוח קיסרי קלאסי. כלומר, יכלול סדרת בדיקות, צום והתאמה לניתוח. גם ניתוח זה כרוך בהרדמה, לרוב ספינאלית (של עמוד השדרה).

מה קורה לאחר הניתוח?

בדרך כלל, הצוות הרפואי יעשה מול היולדת ניסיון עמידה כל שעה לאחר הניתוח. ברגע שיתרחש מעבר גזים ראשוני, היולדת תוכל להתחיל לאכול. לאחר הניתוח, תתבצע הערכה רפואית של היולדת. במידה ולא יתגלו סיבוכים כלשהם והיא תרגיש שהיא יכולה לתפקד באופן עצמאי, היא תוכל להשתחרר לביתה.

האם ניתן לבצע ניתוח כזה בכל מצב?

כן, כמעט בכל מצב, מלבד במקרים בהם יש צורך לחלץ את העובר במהירות ואז עדיף לעשות את הניתוח הקלאסי שהוא מהיר יותר. מעבר לכך, ניתן לבצע ניתוח קיסרי צרפתי גם לאחר שהתפתחו כבר צירים (בהנחה שהיולדת קרובה יחסית לבית החולים) וגם בלידת תאומים. חשוב לזכור גם שבדיוק כמו במקרה של ניתוח קיסרי קלאסי, גם לאחר ביצוע הניתוח הצרפתי, תוכל היולדת ללדת באופן רגיל בלידה הבאה.

היכן ניתן לבצע את הניתוח?

נכון להיום, הניתוח מתבצע באופן פרטי בשני בתי חולים בלבד בארץ - בית החולים האנגלי בנצרת ובית החולים שמיר (אסף הרופא).

כדאי לדעת - הדעות לגבי הניתוח הצרפתי חלוקות

עולם הרפואה חלוק ביחס לטכניקת הניתוח הצרפתי, בעיקר בשל מחסור במחקרים שיתמכו בה. המתנגדים לטכניקה מתמקדים בעיקר באופן שליפת היילוד מהרחם וטוענים כי מאחר והחתכים המתבצעים בניתוח הם קטנים יותר לעומת הניתוח הקלאסי, הרי שאת היילוד מוציאים מהצד ובאמצעות מלקחיים. מתנגדים אלה טוענים שהשימוש במלקחיים מעלה את הסיכון לפגיעה באזורים מסוימים בפנים של התינוק, כמו למשל העיניים. מנגד, התומכים בטכניקה טוענים שההחלמה בגישה הצרפתית מהירה וקלה יותר וכן כרוכה בהרבה פחות כאבים.

לפני מספר חודשים, החליט משרד הבריאות לאסור על ביצוע ניתוח קיסרי צרפתי בארץ בשל החשש לפגיעה ביילוד ולתוצאות פחות טובות לעומת הניתוח הקלאסי. אולם לאחר דיונים רבים, החליטה הוועדה לחזור בה ולבטל את האיסור.