מנשירת שיער ועד פיגמנטציה: תופעות עוריות בהריון ולאחריו

עדכון אחרון 17.07.24

ד"ר מיכל בר-לחיאני, ד"ר מוניקה אלמן וד"ר יעקב סגל

תופעות עוריות קוסמטיות במהלך הריון ולאחריו הן תופעות שכיחות ונשים רבות מתמודדות איתן ומוצאות בהן מטרד. החיפוש אחר פתרונות מהירים ברשת עלול להוביל לאכזבה ותסכול. בכתבה זו נציף ונעלה מודעות לתופעות אלו, ניצור תיאום ציפיות וניתן טיפים כיצד להתמודד ואיך נכון לטפל.

נשירת שיער

מתי ולמה זה קורה? האם הנשירה תעצור או תמשיך להידרדר?

כחודשיים לאחר הלידה ייתכן שתשימי לב לנשירת שיער מרובה שתגיע לשיאה כ-4 חודשים לאחר הלידה.
במהלך ההריון יש שינויים הורמונליים הגורמים להאטה במחזור השערה התקין. המעבר משלב הצמיחה לנשירה איטי יותר במהלך ההריון. לאחר הלידה אחוז השערות שיעברו לשלב הנשירה מוגבר וזה גורם לתחושה של נשירת שיער מסיבית.

איך לטפל בנשירה שמגיעה לאחר ההריון?

הבשורות הטובות הן שנשירת השיער הזאת היא נורמלית וזמנית. לרוב, כשרמות ההורמונים יחזרו לנורמה (6-12 חודשים לאחר הלידה), השיער צפוי לחזור למלאות הטבעית שלו. אם את לא רואה שיפור יש לפנות אל הרופא/ה המטפל/ת כדי לבחון נסיבות נוספות שיכולות להשפיע על נשירת השיער, ובמידת הצורך להפנות לבדיקות דם כדי לשלול אנמיה, בעיה בבלוטת התריס או מצבי סטרס.
יש תוספי מזון המכילים כמות רבה של רכיב אחד או יותר ועלולים לגרום לצריכה מוגזמת של אותו רכיב. לכן בחירת הטיפול צריכה להיעשות באופן מושכל, לאחר בירור אצל הרופא/ה המטפל/ת ובהתאם לממצאי הבדיקה הרפואית.
חשוב להבין, השפעת הטיפול בתוספים איננה מיידית. צריך ליטול אותם לפחות חצי שנה כדי לראות תוצאות.

שיעור יתר

למה יש לי פתאום בטן שעירה בהריון?

שיעור יתר בהריון נובע מרמות מוגברות של אנדרוגנים (הורמונים זכריים) מהשחלות ומהשליה. השיעור מופיע בשכיחות גבוהה יותר על הפנים, אך עשוי לבוא לידי ביטוי גם באזור הידיים, הרגליים, הגב והבטן. לרוב, שיעור היתר של השערות הפלומתיות צפוי להיעלם עד כחצי שנה לאחר הלידה.

סימני מתיחה

הופיעו לי סימנים אדומים בצדי הבטן, מה זה?

אלו סימני מתיחה או בשמם הלועזי "Striae". הם נגרמים כשהעור שלנו נמתח או מתכווץ במהירות. השינויים הללו גורמים לקרעים בקולגן והאלסטין שתומכים בשלמות העור. סימני מתיחה תחילה יופיעו בצבע אדום-ורוד או סגלגל-חום, תלוי בצבע העור שלך. ייתכן שיהיו מורמים מהעור או יגרמו לגרד.

זה תמיד יישאר ככה? איך מעלימים את זה?

עם הזמן סימני המתיחה ייעשו פחות מורמים וצבעם ידהה. עם זאת, סימני מתיחה נותרים קבועים בעור, ממש כמו צלקת.
רבים מהקרמים והג'לים הנמכרים לטיפול בסימני מתיחה נחקרו ונראה שלא קיים תכשיר ספציפי שהביא ליעילות מספקת. חלקם אף לא מסייעים בכלל.

 

אם החלטת להשתמש, הנה כמה כללי אצבע שיוכלו לסייע:

    • השתמשי במוצר על סימני מתיחה מוקדמים אדומים. נראה שלטיפול יש השפעה מועטה על סימני מתיחה בוגרים.
    • עסי את המוצר בעדינות לתוך סימני המתיחה שלך.
    • הקפידי להשתמש מדי יום. השפעה של הטיפול (גם אם חלקית) עשויה לארוך חודשים ארוכים.
    • חשוב לדעת - לא ניתן להעלים סימני מתיחה. למרבה הצער, סימני מתיחה נותרים קבועים מרגע שהם נעשים לבנים.
    • ומה עם חמאת קוקה? במחקרים על חמאת קוקה (COCOA), כמו גם שמן שקדים, שמן זית או ויטמין E לא נמצאה יעילות משמעותית בהעלמה או בטשטוש של סימני המתיחה אצל נשים שמרחו חומרים אלו במהלך הריון או לאחריו.

 

ומה בכל זאת?

    • טיפול תרופתי במשחות ממשפחת הרטינואידים עשוי להוביל להפחתה בנראות סימני המתיחה. משך הטיפול עד כשנה. ללא התמדה הטיפול לא יצליח. השימוש אסור במהלך ההריון ולרוב מצריך מרשם רופא.
    • בנוסף, יש טכנולוגיות במרפאות אסתטיקה שיוכלו לסייע בהפחתה של הסימנים. ניתן לקבל ייעוץ פרטני לצורך התאמת טיפול.

אקנה

האקנה שלי החמיר בהריון, אילו תרופות אסור לי ליטול בהריון ובהנקה?

הטיפול המקובל באקנה כולל טיפול מקומי במשחות, בקרמים או טיפול דרך הפה בכדורים. עם זאת, חשוב לדעת שחלקם אסורים במהלך הריון והנקה. בכל הקשור לטיפול התרופתי באקנה בהריון או במהלך הנקה יש להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת, הרוקח/ת בבית המרקחת או עם המרכזים לייעוץ טרטולוגי טרם התחלת הטיפול:

    • המרכז של משרד הבריאות בירושלים: 02-5082825
    • מרכז לייעוץ תרופתי בבית חולים שמיר: 08-9779309
    • מרפאה טרטולוגית בתל השומר: 03-5308116

היפרפיגמנטציה

למה יש פיגמנטציה בפנים במהלך ההריון? האם היא תעבור אחרי ההריון?

היפרפיגמנטציה המופיעה בפנים נקראת בלועזית "MELASMA". במהלך הריון היפרפיגמנטציה מופיעה לאור השינויים ההורמונליים ועלייה בהורמון האסטרוגן. ייתכן שהתופעה תחלוף לאחר כשנה מהלידה כשרמות ההורמונים יתאזנו ויגיעו לנורמה. עם זאת, ייתכנו אזורים בפנים כמו מצח, גשר האף ומעל השפה, שבהם הפיגמנטציה לא תדעך עם הזמן.

האם ניתן לטפל בפיגמנטציה מהלך ההריון? אילו טיפולים קיימים?

קיימים קרמים על בסיס רטינואידים או hydroquinone. שימוש בחומרים אלו אסור בהריון וחלקם מצריכים מרשם רופא. טיפולים אלה עשויים לסייע בדהייה של הכתמים על פני העור. כמו כן, קיימים טיפולים במרפאות אסתטיקה וניתן לקבל ייעוץ פרטני לצורך התאמת טיפול.

האם ניתן למנוע היפרפיגמנטציה בהריון?

בהחלט. בעזרת שימוש בקרם הגנה, הימנעות מחשיפה לשמש כמו גם הימנעות ממגע ישיר של מקור חום לאזור הפנים (למשל אדי חום מתנור אפייה).

 

    • ישנן תופעות עוריות נוספות המוכרות בהריון שלא התייחסנו אליהן בסקירה זו. חשוב לציין שבמרבית המקרים התופעות זמניות וחולפות, ובמידת הצורך קיים טיפול גם עבורן.
למכבי אסתטיקה

 

 

הכתבה נכתבה על ידי: ד"ר מיכל בר-לחיאני - רוקחת קלינית ממונה על תחום בריאות האישה במכבי, ד"ר מוניקה אלמן - מנהלת רפואית במכבי אסתטיקה וד"ר יעקב סגל - מנהל תחום רפואת נשים במכבי.