להשתמש בשתי מילים
(לדוגמא "ביי-ביי" ו- "אבא")
ילדכם הופך מתינוק חסר ישע לפעוט עצמאי.
כל חוויה, משחק ופעילות תורמים להתפתחותו וחושפים אותו לרבדים ולגוונים חדשים בסביבתו. בחודשים אלו מתחיל הפעוט להבין כי הוא ישות עצמאית ואינו חלק מגופם של הוריו. התבוננו בו כשהוא מביט במראה ותיווכחו כי לקראת גיל 15 חודשים יבין ילדכם שדמותו היא המשתקפת מולו במראה.
עד מהרה יחלו חלק מהפעוטות אף להתייחס לעצמם בשמם ומאוחר יותר, כ - "אני".
אופיו המתפתח והמבשיל של ילדכם משפיע על הדרך בה יגיב כלפי אנשים, מקומות וחפצים.
חלק מהפעוטות מסתגלים בקלות ומגיבים היטב לשינויים ואילו אחרים זקוקים לשגרה קבועה וכל שינוי או חריגה יערערו אותם עד מאד. הקלו על הפעוט והתאימו את הסביבה הקרובה לאופיו וליכולותיו. ככל שתכבדו את מגבלותיו כך תקלו עליו להתקדם ולהתפתח.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת חלב או עם רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע בהתאם לגילו (בחודשים).
היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
להשתמש בשתי מילים |
להתבונן בדמותם במראה |
לשלב בין מילים לתנועות ידיים כדי לתקשר |
להתכופף כדי להרים חפץ או צעצוע |
להושיט יד או רגל כדי לסייע בלבישת בגדים |
לגלגל כדור הלוך ושוב |
מרבית הפעוטות יכולים
להשתמש בשתי מילים
(לדוגמא "ביי-ביי" ו- "אבא")
כמחצית מהפעוטות יכולים
להתבונן בדמותם במראה
מעטים מהפעוטות יכולים
לשלב בין מילים לתנועות ידיים כדי לתקשר
מרבית הפעוטות יכולים
להתכופף כדי להרים חפץ או צעצוע
כמחצית מהפעוטות יכולים
להושיט יד או רגל כדי לסייע בלבישת בגדים
מעטים מהפעוטות יכולים
לגלגל כדור הלוך ושוב
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
לאכול בעזרת האצבעות |
להתהלך בחדר |
לאכול עם כפית או מזלג |
לרוקן מיכלים מתוכנם |
לבחור משחק ולהתחיל לשחק |
להתאים מכסה לקופסה |
לחקות אחרים |
להצביע על חלקי גוף כשנשאלים |
לדחוף צעצוע תוך כדי הליכה |
לבצע הוראות פשוטות |
מרבית הפעוטות יכולים
לאכול בעזרת האצבעות
כמחצית מהפעוטות יכולים
להתהלך בחדר
מעטים מהפעוטות יכולים
לאכול עם כפית או מזלג
מרבית הפעוטות יכולים
לרוקן מיכלים מתוכנם
(לדוגמה קוביות מתוך קופסה)
כמחצית מהפעוטות יכולים
לבחור משחק ולהתחיל לשחק
מעטים מהפעוטות יכולים
להתאים מכסה לקופסה
מרבית הפעוטות יכולים
לחקות אחרים
כמחצית מהפעוטות יכולים
להצביע על חלקי גוף כשנשאלים
מעטים מהפעוטות יכולים
לדחוף צעצוע תוך כדי הליכה
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לבצע הוראות פשוטות
("לדוגמה "עשו שלום" או "תנו נשיקה)
מעטים מהפעוטות יכולים
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
לשחק בכדור |
לשרבט עם צבע |
"לסייע" בעבודות הבית |
להשתמש בשלוש מילים |
לרוץ |
לעשות "ששש" ("שקט!") |
ללכת לאחור |
להשתמש במילה "לא" |
מרבית הפעוטות יכולים
לשחק בכדור
כמחצית מהפעוטות יכולים
לשרבט עם צבע
מעטים מהפעוטות יכולים
"לסייע" בעבודות הבית
מרבית הפעוטות יכולים
להשתמש בשלוש מילים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לרוץ
מעטים מהפעוטות יכולים
לעשות "ששש" ("שקט!")
כשאצבעם על שפתיהם
מרבית הפעוטות יכולים
ללכת לאחור
כמחצית מהפעוטות יכולים
להשתמש במילה "לא"
מעטים מהפעוטות יכולים
מרגע שהפעוט מתחיל ללכת הוא מגלה עד מהרה כי הוא יכול להגיע ולחקור אזורים שעד עתה היו מחוץ לתחום עבורו.
סקרנותו בגיל זה אינה יודעת גבול ובחיפוש אחר ריגושים וחידושים הוא עלול לדחוק את הגבולות שהצבתם עבורו עד כה.
יכולתו להשתמש בכפות ידיו ובזרועותיו משתכללת כל העת אך לעתים עלולה לשמש בפעילויות שאינן רצויות.
חלק מהפעוטות בגילאים אלו מפגינים את כושרם האמנותי דווקא על קירות הבית. הציעו לפעוט דפי ציור גדולים או לוח מחיק והסבירו לו היכן מותר ואסור לצייר ולהביע את כישוריו האומנותיים.
גם אם ילדכם ישן במשך לילה שלם יתכן ששנתו תופר במהלך החודשים הקרובים במהלכם יתחיל לחלום חלומות.
בגיל 14-12 חודשים מתחילים פעוטות לחלום. בחלק מהמקרים יעירו החלומות את הפעוט משנתו. אם התעורר בבכי נסו להרגיע אותו מתוך שינה אולם אל תבהלו אם יהיה צורך ממשי להעיר את הפעוט על מנת לנתקו מהחלום, להרגיע ורק אז, להרדים שנית.
ילדכם רוכש יכולות חדשות מדי יום לרבות נפנוף לשלום, שתיה מכוס ואף אכילה עצמאית בכפית ובמזלג.
התייחסו לשעת האוכל כאל חווית למידה, גם אם מלוכלכת יחסית.
הניחו לפעוט לאכול בעצמו ולהתנסות גם אם הדבר כרוך בהחלפת בגדים בסיום הארוחה ובניגוב הרצפה. ניתן להניח שעוונית או מגבת גדולה מתחת לכיסא האוכל של הפעוט כדי להקל על עצמכם את הנקיון בסיום הארוחה.
לאחר גיל שנה, כששעת האכילה הופכת שגרתית יותר וחדשנית פחות, עלולים חלק מהפעוטות לאבד עניין, לאכול פחות ולברור יותר את מזונותיהם.
מאחר שקצב גדילתו של הפעוט מואט לאחר גיל שנה בהשוואה לקצב גדילתו במהלך שנת החיים הראשונה זקוק הפעוט לפחות מזון ולכן לא יגרם לו כל נזק אם יאכל פחות.
אל תכריחו את ילדכם לאכול. סימכו עליו שיאכל מספיק כדי לשבוע.
עם זאת הגבילו את צריכת הממתקים והנשנושים וודאו שילדכם אוכל מזונות בריאים ומשביעים גם אם אינו אוכל ארוחות מסודרות.
מידת התקשורת עם הפעוט הולכת ומשתפרת כל העת והופכת מתוחכמת יותר.
מרבית הפעוטות בגילאים אלו מסוגלים לאמר מספר מילים ואוצר המילים שלהם עשוי להכיל שברי מילים או שמות ייחודיים לעצמים ולחפצים אהובים.
דיבורם של פעוטות רבים בגילאים אלו אינו מובן אלא להוריהם ולקרובים להם.
גם אם הפעוט טרם התחיל לדבר באופן ברור הוא מסוגל לבטא את עצמו ואת רצונותיו היטב.
כשירצה לרדת למטה יצביע כלפי מטה וכדי להסב את תשומת ליבכם ימשוך בדש הבגד. כדי לעודד את התפתחות הדיבור השפתי הקפידו לדבר עימו כל העת והדגישו מילים שכיחות ושמות עצם, תוך הצבעה על החפץ או הצעצוע המדובר.
הליכה עצמאית משמעותה הליכה קדימה, בנגוד להתהלכות סביב רהיטים שאופיינית לתינוקות טרם שלב ההליכה העצמאית (זוהי הליכה צידית). הליכה קדמית דורשת שיווי משקל, יכולת הפרדה בין פעולת הרגליים והעברת משקל מרגל לרגל, איזון של פלג הגוף העליון ומנח יציב של כפות הרגליים על הקרקע.
במקרים מסוימים תינוק שמתקשה לשמור על שיווי משקל קדמי יתקשה בהליכה עצמאית קדימה אך יוכל להתהלך הצידה, סביב שולחן. מאחר שהגיל הממוצע לתחילת הליכה עצמאית הוא 15 חודשים עשוי בנכם להתחיל ללכת בתקופה הקרובה. במידה שהוא ממשיך להתמהמה פנו עמו לייעוץ פיזיותרפי על מנת לברר את הסיבה לחוסר יכולתו להתהלך באופן עצמאי.
תינוקות רבים הולכים על קצות האצבעות בתקופה הראשונה לאחר שרק החלו ללכת באופן עצמאי. ככל שההליכה מתבססת והתינוק מתייצב הוא לומד לדרוך על כל כף הרגל ומפסיק ללכת על קצות האצבעות.
במקרים מסוימים הליכה על קצות האצבעות עלולה להגרם עקב גיד אכילס מקוצר. גיד אכילס הוא הגיד שמחבר בין הקרסול לשרירי השוק האחוריים ברגל. במידה שבתך ממשיכה ללכת אך ורק על קצות האצבעות פני עימה לבדיקת אורתופד מומחה לפעוטות על מנת לשלול מצב זה.
במידת הצורך יותאמו עבורה תרגילים שיסייעו לה ללמוד ללכת תוך כדי דריכה מלאה על כל כף הרגל.
אין כל קושי לטוס עם תינוקות ופעוטות כל עוד נערכים ומצטיידים בהתאם:
לצפייה מיטבית יש לגלוש בדפדפן גוגל כרום