לדפדף בספר
הבנתו ותפיסתו של הפעוט את סביבתו ואת עולמו מתפתחת בקצב מסחרר.
משחלף השלב האוראלי הוא כבר אינו טועם כל דבר עם פיו אלא מבין את התפקיד והמטרה של חפצים שנמצאים סביבו. לדוגמה ישתמש בצבעים למטרת ציור ולא לצורך טעימה בפיו או חידוד שיניו ולכן ירייר פחות מבעבר.
הפעוט משחק משחקים פשוטים ויודע לזהות אברי גוף לרבות אף, פה וראש ואף לקרוא בשמם (אם החל לדבר).
ככל שהוא "מתבגר" מבחינה רגשית עלול הפעוט להגיב בבכי או בדמעות למצבים שמפחידים אותו או שאינם רצויים עבורו. התייחסו לכך כאל הכנה ל- "terrible two’s", היינו גיל שנתיים הסוער. בתקופה זו בודק הילד את כוחו ואת יכולותיו כנגד הגבולות שהציבו הוריו.
עם הזמן ילמד הפעוט לשלוט במזגו ובהתפרצויותיו. הפגינו סבלנות כלפיו, נחמו אותו ותנו לו לעבור בקלות יחסית שלב התפתחותי קשה זה.
הקפידו להציב גבולות ברורים בפני הפעוט. ייתכן כי בשל גילו הרך ישכח הפעוט את כללי ההתנהגות הרצויים מפעם לפעם אך ככל שתחזרו ותדגישו בפניו את הדברים כך הוא יקלוט ויפנים. אל תדרשו ממנו כללי התנהגות שאינם חלים עליכם מאחר שאתם מהווים עבורו מודל התנהגותי.
פנו לבירור אצל רופא הילדים אם הפעוט:
אם אתם חוששים שהפעוט טרם השיג יכולות אלו או שהוא מתקשה בהן פנו להתייעצות עם רופא הילדים או עם אחות טיפת החלב.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת חלב או עם רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע בהתאם לגילו (בחודשים).
היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
לדפדף בספר |
לטפס |
לפשוט פריט ביגוד כגון חולצה או מכנס |
לסבול מהתקפי זעם בשעת תסכול |
לערום שלוש קוביות |
להפוך בררנים לגבי מזונם |
לאמץ לעצמם חפץ מעבר |
לאכול בעזרת כפית או מזלג |
לעבור משתי תנומות ביום לתנומה אחת |
להשתמש בחפצים שכיחים כגון טלפון או מברשת שיער |
מרבית הפעוטות יכולים
לדפדף בספר
כמחצית מהפעוטות יכולים
לטפס
מעטים מהפעוטות יכולים
לפשוט פריט ביגוד כגון חולצה או מכנס
מרבית הפעוטות יכולים
לסבול מהתקפי זעם בשעת תסכול
כמחצית מהפעוטות יכולים
לערום שלוש קוביות
מעטים מהפעוטות יכולים
להפוך בררנים לגבי מזונם
מרבית הפעוטות יכולים
לאמץ לעצמם חפץ מעבר
כמחצית מהפעוטות יכולים
לאכול בעזרת כפית או מזלג
מעטים מהפעוטות יכולים
לעבור משתי תנומות ביום לתנומה אחת
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מהפעוטות יכולים
להשתמש בחפצים שכיחים כגון טלפון או מברשת שיער
מעטים מהפעוטות יכולים
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
להשתמש היטב ב- 6 מילים |
"להאכיל" בובות |
לרקוד לצלילי מנגינה |
לשחק משחקי העמדת פנים |
למסור כדור (בכיוון מטה) |
למיין צעצועים בהתאם לצבע, גודל או צורה |
לרכב על "בימבה" או תלת אופן |
לבעוט בכדור קדימה |
מרבית הפעוטות יכולים
להשתמש היטב ב- 6 מילים
כמחצית מהפעוטות יכולים
"להאכיל" בובות
מעטים מהפעוטות יכולים
לרקוד לצלילי מנגינה
מרבית הפעוטות יכולים
לשחק משחקי העמדת פנים
כמחצית מהפעוטות יכולים
למסור כדור (בכיוון מטה)
מעטים מהפעוטות יכולים
למיין צעצועים בהתאם לצבע, גודל או צורה
מרבית הפעוטות יכולים
לרכב על "בימבה" או תלת אופן
כמחצית מהפעוטות יכולים
מעטים מהפעוטות יכולים
לבעוט בכדור קדימה
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
"לקרוא" ספרים |
לדבר ברצף בן שתי מילים |
למסור כדור (בכיוון מעלה) |
לקשקש עם צבע |
לערום 4 קוביות |
לפרק צעצוע ולהרכיב חזרה |
לצחצח שיניים עם מעט עזרה |
להתעניין בנעשה בשירותים ולרצות לשבת על אסלה |
מרבית הפעוטות יכולים
"לקרוא" ספרים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לדבר ברצף בן שתי מילים
מעטים מהפעוטות יכולים
למסור כדור (בכיוון מעלה)
מרבית הפעוטות יכולים
לקשקש עם צבע
כמחצית מהפעוטות יכולים
לערום 4 קוביות
מעטים מהפעוטות יכולים
לפרק צעצוע ולהרכיב חזרה
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לצחצח שיניים עם מעט עזרה
מעטים מהפעוטות יכולים
להתעניין בנעשה בשירותים ולרצות לשבת על אסלה
גם אם הוא כבר הולך היטב צעדו של הפעוט טרם התייצב והוא עלול ליפול אם ינסה לרוץ או לעלות ולרדת מדרגות בחופזה. עודדו אותו לצאת ולשוטט אך השגיחו שאינו מסכן את עצמו מאחר שפעוטות בגילאים זה אינם מבינים את מגבלות יכולותיהם בזמן.
בגיל 18 חודשים לערך חלה קפיצה משמעותית בהתפתחותו של הפעוט.
יציבתו בטוחה יותר, הוא מסוגל לבעוט בכדור, אוהב לטפס על רהיטים ומפגין יכולות זיכרון משמעותיות בשעת משחק (ולכן יהנה לשחק משחקי זיכרון פשוטים).
הפעוט יודע את שמם של בני משפחתו, של חפצים ושל חלקי גוף ואף יצביע עליהם אם ישאל. אם תתנו לו הוראות פשוטות ימלא אחריהן בשמחה.
בגיל שנה וחצי יקבל התינוק חיסון ראשון נגד הפטיטיס A, ויעבור בדיקת התפתחות אצל רופא ואחות.
בחלק מהמקרים תופנו לבדיקת רופא עיניים לילדים ובדיקת רופא שיניים ראשונה.
נסו להנחיל לפעוט שגרת שינה קבועה על מנת להקל עליו את הכניסה למיטה וההליכה לישון. שגרת שינה תכלול את שעת הרחצה, לבישת הפיג'מה, צחצוח השיניים, קריאת סיפור, חיבוק, נשיקה וכניסה למיטה.
חלופות לסיפור יכולות להיות משחק קצר עם בובות במיטה או שירת שירי ערש.
נסו להתאים את שגרת השינה להעדפותיכם ולאלו של הפעוט.
בין החודש ה- 15 ל- 18 לחייו יוותר בדרך כלל הפעוט על תנומת הבוקר ויסתפק בתנומה אחת במהלך היום.
הרגילו את הפעוט לישון בשעות שמתאימות גם לכם כדי שתוכלו להנות משנת צהריים.
עד שגופו יתרגל לשגרת יומו החדשה עשוי הפעוט להזדקק למנוחה קצרה במקום תנומת הבוקר.
אפשרו לו פעילות שקטה ורגועה לצורך מנוחה כגון שמיעת מוזיקה, דפדוף בספר או צפייה בקלטת שמתאימה לגילו.
אין זמן מתאים להעביר את הפעוט ממיטת תינוק למיטת נוער.
אצל חלק מהמשפחות מתרחש המעבר מאחר שנוצר צורך במיטת התינוק עבור תינוק שאמור להיוולד. במקרה זה רצוי לבצע את המעבר מספר חודשים לפני לידת התינוק כדי שהפעוט יספיק להתרגל למצב החדש, לא ירגיש דחוי ולא יתעקש לחזור למיטת התינוק. אחרים יעדיפו שהפעוט יישן במיטת התינוק כל עוד הוא מסכים, לעתים אפילו עד גיל 3 שנים.
אם הפעוט אינו דורש זאת אל תמהרו להעביר אותו למיטת נוער ממנה הוא מסוגל לצאת בקלות ולשוטט ברחבי הבית. עם זאת, אם הפעוט מטפס על סורגי מיטת התינוק ומנסה לדלג מעליהם העבירו אותו על מנת למנוע נפילה מסוכנת.
חפצי מעבר מהווים תחליף להורה או לדמות המטפל. אלו הן בדרך כלל בובות רכות, חיתול או שמיכה בהן בוחר הפעוט בעצמו.
במהלך שנת החיים השניה הצורך בחפץ מעבר הולך בדרך כלל וגובר תוך של שעולמו של הפעוט מתפתח והוא נחשף לחוויות חדשות, מראות, צלילים ומילים.
הקשר בין הפעוט לחפץ המעבר מהווה סימן לבגרות רגשית ולא לתינוקיות.
היכולת להירגע תוך כדי חיבוק עם חפץ מוכר ואהוב תורמת רבות ליכולתו של הפעוט להרגע בעצמו ותורמת לבטחונו העצמי.
אם הפעוט התחבר לחפץ מעבר מסוים וודאו כי יש לכם לפחות שניים זהים מאותו חפץ כדי למנוע מצב בו אחד הולך לאיבוד והפעוט נותר ללא חפצו האהוב.
קחו איתכם את חפץ המעבר כשאתם יוצאים מהבית על מנת להקל על הפעוט. אם הפעוט במסגרת כגון מעון או פעוטון הקפידו לשלוח עמו את חפץ המעבר גם לשם. במידת האפשר השאירו אחד מסוגו בפעוטון.
נסו לחשוף את הפעוט למזונות חדשים ומגוונים בזמן הארוחה אך התחשבו בהעדפותיו והקלו גם על עצמכם. חלק מהפעוטות בררנים מאד. לכן הציעו לילדכם מזונות שהוא אוהב כדי שיאכל וששעת הארוחה תהיה יעילה ומהנה. וודאו כי הפעוט אוכל פירות וירקות טריים, מני דגנים, בשר וחלבונים אחרים.
אל תכריחו את הפעוט לסיים את ארוחתו אם הוא מסרב ואל תלחצו אם הוא מחליט לפתע שאינו אוכל ירק מסוים או מעדן חלב. בררנות בשעת הארוחה היא דרכו של הפעוט להפגין את עצמאותו.
במרבית המקרים ישוב הפעוט עד מהרה לאכול מגוון רחב של מזונות.
אם הוא בכל זאת מסרב נסו להציע לו חלופות שונות מאותה קבוצת מזון (לדוגמה אם הוא מסרב לשתות חלב הציעו לו גבינה לבנה או צהובה).
עצמאותו של הפעוט ממשיכה להתפתח והוא משלב בין דיבור לבין הצבעה בידיו על חפצים או צעצועים כדי לוודא שאתם מבינים היטב את רצונותיו.
הוא מסוגל לבצע פעולות כגון הורדת גרביו או הורדת החיתול (אם כי עדיין אינו מסוגל להתפשט לגמרי) ואף לצחצח קלות את שיניו.
כדאי להרגיל אותו לצחצוח קבוע של השיניים כבר מרגע בקיעתם כדי לסגל לו את ההרגל.
תוך גילוי קולו ויכולותיו הקוליות עלול הפעוט לצרוח לעתים כאמצעי למשיכת תשומת לב.
למדו אותו שאין זה אמצעי תקשורת מקובל ואל תכנעו לדרישותיו הקולניות.
הסבירו לפעוט שצרחותיו גורמות לכם לכאב ראש ואוזניים ואל תגיבו כל עוד ימשיך לצרוח. הענו לדרישותיו רק כשיחדל ויחזור לדבר בעוצמת קול רגילה.
על אף הקושי אל תצעקו חזרה על הפעוט. הסבירו שניתן לעשות שימוש מגוון בקול גם ללא צרחות אלא באמצעות לחישה, זמזום או שירה.
המילה האהובה על פעוטות רבים בגילאים אלו היא "לא" והם עושים בה שימוש זדוני ומכוון (במגבלותיהם הם כמובן!).
זהו השלב בו מתחיל הפעוט להבין מהי התנהגות מקובלת ומהי לא וחלק ניכר מפעולותיו מטרתן לבחון את גבולותיכם על מנת להבין את גבולותיו שלו.
הקפידו להבהיר לפעוט בצורה ברורה מה מותר ומה אסור. תאמו ציפיות בין שניכם על מנת לשמור על חזית אחידה מול הפעוט.
מלבד "לא" מסוגלים מרבית הפעוטות בגיל זה לאמר בין שמונה לעשר מילים.
אף שאוצר המילים של חלק מהפעוטות יהיה עשיר יותר אחרים יחלו לדבר באופן משמעותי רק לקראת גיל שנתיים.
אם טרם חוויתם התקף זעם אתם עלולים לחוות זאת בקרוב מאחר שזהו אמצעי שכיח דרכו מבטאים פעוטות רבים את תסכולם ובפרט כשהם עייפים או רעבים.
לעתים חרף נסיונותיכם להרגיע ימשך התקף הזעם של הפעוט עד שלפתע ישוך בעצמו.
כדי לסייע לפעוט להרגע נסו להסיח את דעתו. ככל שתוכלו נסו להתעלם והתנהגו בטבעיות סביב הפעוט הכועס. כשהפעוט ירגע חבקו אותו ועזרו לו לאסוף את עצמו. אל תענישו את הפעוט לאחר התקף זעם. הוא אינו עושה זאת בכוונה אלא כי אינו שולט בתסכוליו ובעצמו.
לצפייה מיטבית יש לגלוש בדפדפן גוגל כרום