להשתמש בכפית או במזלג
סקרנותם הטבעית של פעוטות בגילאים אלו אינה יודעת גבולות.
באופן טבעי עשוי ילדכם "לגלות" את איברי מינו ואת יכולתו לענג את עצמו. אף אם הדבר מביך בעינכם אין בכך כל בעיה וראוי שתמנעו מתגובה חריגה מצידכם.
הסבירו לפעוט שרצוי שיחקור את אברי מינו בצנעה ולא בסביבה הומה אנשים. כמו כן, המדגישו בפניו שאסור להכניס עצמים קטנים לאברי המין או לפי הטבעת.
חוש ההומור של הפעוט הולך ומתפתח גם כן והוא מסוגל "לספר" בדיחות בהתאם לגילו (הוא יקרא לבובת ג'ירפה "נמר" ויתגלגל מצחוק).
הפעוט אף רגיש מאד לשינויים ובעיות ויסב את תשומת ליבכם אם אחד מצעצועיו ישבר או אם יבחין בכתם על השטיח לאחר הארוחה.
כחלק מתהליך התבגרותו עלול הפעוט לתמרן אתכם מבחינה רגשית והפרידה ממנו בבוקר או בכל שעה אחרת עלולה להפוך קשה. הסבירו לו בברור כי אמנם אתם הולכים אך תחזרו בקרוב. נשקו אותו לשלום וצאו. המנעו מפרידות ממושכות.
במרבית המקרים ירגע הפעוט ויחדל לבכות תוך דקות ספורות לאחר שתצאו.
הקפידו על שגרה וסדר יום מוגדרים מאחר שאלו יקנו לפעוט תחושת שליטה ובטחון. הניחו לו לשחק בחופשיות, לרקוד ולהאזין למוזיקה.
עד לסביבות גיל 3 לערך אין חשיבות להשתתפות בחוגים או בקבוצות משחק. אף שלקראת גיל שנתיים יהנה הפעוט מנוכחותם של פעוטות אחרים הוא אינו זקוק עדיין לקשר חברתי ואף אינו מסוגל לשחק עם קבוצת ילדים.
משחקים אהובים על פעוטות בגילאים אלו כוללים סידור מחדש של רהיטי הסלון, ביצוע עבודות בית קלות (הניחו להם לעזור לכם לפרוק את סלי הקניות) ומשחק חופשי בחדרם עם בובות וחפצים אהובים.
תוך שהוא מחקה את התנהגותכם ינסה הפעוט להתלבש בעצמו, יבקש לשטוף את ידיו, יסתרק וינסה לצחצח את שיניו באופן עצמאי. ייתכן שאף יפתח עניין ראשוני בבית השימוש ובנעשה בו אולם מרבית הפעוטות אינם בשלים לגמילה עד לאחר גיל שנתיים. עם זאת, אם הפעוט מגלה עניין שתפו עמו פעולה, נסו להושיב אותו מדי פעם על האסלה ואפשרו לו להוריד את המים כהכנה לבאות.
פנו לבירור אצל רופא הילדים אם הפעוט:
אם אתם חוששים שהפעוט טרם השיג יכולות אלו או שהוא מתקשה בהן פנו להתייעצות עם רופא הילדים או עם אחות טיפת החלב.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת חלב או עם רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע בהתאם לגילו (בחודשים).
היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
להשתמש בכפית או במזלג |
להבין יותר מ - 200 מילים |
לרחוץ ולנגב את ידיהם בסיוע מבוגר |
לרוץ |
לזהות שגיאות, לדוגמה - אם תצביעו על כלב אך תאמרו "חתול" |
להצביע על תמונה או חפץ כשנשאלים |
למסור כדור (בכיוון מטה) |
לחוש צורך ללכת לשרותים |
|
לעזור בעבודות בית קלות |
מרבית הפעוטות יכולים
להשתמש בכפית או במזלג
כמחצית מהפעוטות יכולים
להבין יותר מ - 200 מילים
מעטים מהפעוטות יכולים
לרחוץ ולנגב את ידיהם בסיוע מבוגר
מרבית הפעוטות יכולים
לרוץ
כמחצית מהפעוטות יכולים
לזהות שגיאות, לדוגמה - אם תצביעו על כלב אך תאמרו "חתול"
מעטים מהפעוטות יכולים
להצביע על תמונה או חפץ כשנשאלים
מרבית הפעוטות יכולים
למסור כדור (בכיוון מטה)
כמחצית מהפעוטות יכולים
מעטים מהפעוטות יכולים
לחוש צורך ללכת לשרותים
מרבית הפעוטות יכולים
לעזור בעבודות בית קלות
כמחצית מהפעוטות יכולים
מעטים מהפעוטות יכולים
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
"להאכיל" בובה |
ללמוד כ - 10 מילים חדשות מדי יום |
לצייר קו ישר |
לפשוט בגדים |
לעלות במדרגות אולם לא לרדת |
לקרוא בשמם של איברי גוף שונים |
לחקות פעולות פשוטות |
עשויים להתחיל לחקור את איברי מינם |
מרבית הפעוטות יכולים
"להאכיל" בובה
כמחצית מהפעוטות יכולים
ללמוד כ - 10 מילים חדשות מדי יום
מעטים מהפעוטות יכולים
לצייר קו ישר
מרבית הפעוטות יכולים
לפשוט בגדים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לעלות במדרגות אולם לא לרדת
מעטים מהפעוטות יכולים
לקרוא בשמם של איברי גוף שונים
מרבית הפעוטות יכולים
לחקות פעולות פשוטות
כמחצית מהפעוטות יכולים
מעטים מהפעוטות יכולים
עשויים להתחיל לחקור את איברי מינם
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
לעלות במדרגות |
למסור כדור (בכיוון מעלה) |
לזהות בשם עצמים בתמונות |
לבצע מטלות פשוטות כגון החזרת צעצוע למדף |
לבעוט כדור קדימה |
לרדת במדרגות |
לערום 6 קוביות |
מרבית הפעוטות יכולים
לעלות במדרגות
כמחצית מהפעוטות יכולים
למסור כדור (בכיוון מעלה)
מעטים מהפעוטות יכולים
לזהות בשם עצמים בתמונות
מרבית הפעוטות יכולים
לבצע מטלות פשוטות כגון החזרת צעצוע למדף
כמחצית מהפעוטות יכולים
לבעוט כדור קדימה
מעטים מהפעוטות יכולים
לרדת במדרגות
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לערום 6 קוביות
מעטים מהפעוטות יכולים
שריריו של הפעוט התחזקו ויציבתו השתפרה ולכן הוא מסוגל לטפס ביעילות.
פעוטות הרפתקנים יטפסו על כל חפץ או רהיט בסביבה ואילו אחרים יהססו לטפס על סולם המגלשה בגן המשחקים.
אף שטיפוס היא פעילות מהנה עבור הפעוט היא עלולה להיות מסוכנת ולכן יש לקבוע גבולות ברורים לגבי על מה מותר ועל מה אסור לטפס.
חוש הפחד של הפעוט טרם התפתח והוא אינו מודע כלל לסכנה אפשרית.
אם ילדכם הרפתקן השגיחו שאינו מטפס על מעקות מיטתו.
טיפוס עלול לגרום לא רק לנפילתו של הפעוט אלא גם לנפילה של חפץ או רהיט כבד על הפעוט. קבעו חפצים שאינם יציבים או הרחיקו אותם באופן זמני מסביבתו של הפעוט. אפשרו לו לטפס על מתקני משחק מתאימים לגילו בגן המשחקים או במשחקייה שקרובה למקום מגוריכם.
פעוטות בגילאים אלו מסוגלים לרוץ, לעלות במדרגות (ולעתים אף לרדת) ולבעוט בכדור אך אם תבקשו שיקפצו תיווכחו שאינם מסוגלים לנתק את רגליהם מהקרקע. תחת זאת יכופפו את ברכיהם וינסו לנתר. הם, אגב, משוכנעים שהם אכן קופצים. עודדו את ילדכם להמשיך להתנסות אם כי רק לקראת גיל שנתיים וחצי-שלוש יוכל לקפוץ לגובה ולנתק את רגליו מהרצפה.
לעתים עלולה פעלתנותו של הפעוט להיות מתועלת לאפיקים רצויים פחות לרבות דחיפה, הרבצה או נשיכה לאו דוקא כאמצעי לביטוי אלים אלא כחלק מהתנסותו בדרכים חדשות לביטוי עצמי.
הפעוט בודק את עצמו ואתכם כל העת. לכן גם אם הרביץ או נשך השתדלו למתן את תגובתכם.
לעולם אל תכו את הפעוט כעונש מאחר שתגובה זו משמעותה שמכות הן אמצעי ענישה תגובה מקובל. קחו נשימה, הרגעו והסבירו שאין להרביץ או לנשוך וכי ישנן דרכים אחרות לפתרון בעיות.
סביב גילאי 19-20 חודשים עלול ילדכם להתנגד לפתע לשכב לישון.
הפעוט מסוגל להבין שבזמן שהוא ישן העולם סביבו ממשיך להתקיים ולהתנהל והוא אינו רוצה להפסיד ולוותר. הוא בטוח שבזמן שהוא שוכב במיטתו הוריו ואחיו הגדולים מבלים ונהנים ובפרט אם הוא שומע דיבורים וקולות מחדרים סמוכים.
על אף הקושי הקפידו על שעת שינה מסודרת כחלק מהשגרה היומית ושגרת השינה.
ילדכם זקוק לשנת לילה ארוכה ומספקת ואף אתם זקוקים לזמן רגוע ושקט ללא נוכחותו של הפעוט.
מרבית הפעוטות למדו זה מכבר לאכול בעצמם באמצעות כפית ומזלג ואף לשתות מכוס.
חלקם ייהנו מאד מהשתייה מכוס ואף עלולים להעדיף שתיה על פני אכילת מזון מוצק. במקרים אלו יש לדחות את מתן השתייה עד לסיום הארוחה ולהימנע משתיית מיצים שעלולים לגרום לפעוט לתחושת שובע מבלי שיצטרך לאכול מזונות מוצקים.
ילדכם עשוי לגלות העדפות ברורות למזונות מסוימים ואף לאופן וצורת הגשתם ועלול לסרב לאכול מזון מסוים אם זה "נגע" במזון או ירק אחר בצלחת. חלק מהפעוטות מפתחים העדפות למזונות בצבעים מסוימים או במרקמים מסוימים.
פעוטות רבים מסרבים לאכול ירקות טריים, ובפרט ירקות ירוקים, ולכן כדאי להימנע מהגשת מזון מעוטר בפטרוזיליה או בחסה.
על אף העדפותיו או סרבנותו לאכול מזונות מסוגים מסוימים המשיכו להגיש לפעוט את ארוחותיו כמתוכנן. במידת האפשר תנו לו לבחור מהצלחת את שהוא רוצה לאכול. חרף החשש מרבית הפעוטות אינם נותרים רעבים ותופעת הסרבנות או הבררנות חולפת עד מהרה מאליה.
גם אם אתם מסוגלים להבין פחות ממחצית מדבריו של הפעוט יכולותיו השפתיות והתקשורתיות מתפתחות כל העת והוא מסוגל לחבר שתי מילים לכדי משפט קצר דוגמת "אני ללכת" או "אבא בוא".
פעוטות שמתקשים או מאחרים לדבר עלולים להרביץ, לדחוף או לנשוך כדי להביע את תסכולם מחוסר היכולת לתקשר ולהסביר את עצמם.
אף פעוטות שמסוגלים לדבר עלולים לעתים לנקוט באלימות כחלק מתהליך הלמידה ובדיקת הגבולות. המנעו מתגובה מוגזמת. הסבירו לפעוט כי התנהגותו אינה מקובלת וכי קיימות דרכים אחרות לביטוי עצמי.
התנהגות אלימה שהופכת לדפוס קבוע מחייבת התייחסות טיפולית על מנת למנוע את הישנותה.
במידת הצורך התייעצו עם אחות טיפת החלב, רופא הילדים או הגננת (אם ילדכם שוהה במסגרת גן או פעוטון).
ילדכם טרם קלט את משמעות המושג "לשתף". בשלב זה בהתפתחותו הוא מסוגל להבין מה שייך לו ומה היה רוצה שיהיה שלו. אם ילדכם משתף ומשחק עם ילדים אחרים שבחו אותו על כך.
שמשו לו דוגמה גם אתם. שאלו אותו אם תוכלו לשחק עמו במשחק בו הוא משחק באותו רגע כדי ללמדו את משמעות המשחק המשותף. נסו להסביר לו שניתן לשחק "בתור" אולם הפגינו סבלנות ואל תדחקו בו לשתף ולשחק עם אחרים.
כשילדכם משחק עם ילדים נוספים הציעו להם מגוון רחב של צעצועים כדי שיהיה "מספיק לכולם" וכדי שהפעוט לא ירגיש שרכושו נגזל.
תוך שהפעוט מתנסה בפעילויות חדשות עלולות חלקן לגרום לו לתסכול ולכעס.
כעסו ותסכוליו עלולים להתבטא באופנים שונים שמשמעותם אחת: "אני מתוסכל וזקוק לתשומת לב ואהבה". הגיבו לתסכוליו של הפעוט כדי שידע שאתם בקרבתו ושאכפת לכם. בדרך זו ילמד ילדכם שהוא יכול להתנסות ולטעות ובטחונו העצמי יגבר.
כשהפעוט מתרגז וכועס הגיבו במתינות כדי שידע ששמתם לב אך אינכם מתרגשים.
אם הוא בוכה ו"נדבק" אליכם נסו לחבקו ולהסיח את דעתו. אם הוא ממשיך לבכות וליילל הסבירו לו בתקיפות שאינכם מבינים אותו כשהוא בוכה וכי עליו להפסיק ולהסביר את עצמו באופן ברור.
ככל שיגדל ילמד ילדכם לשלוט טוב יותר ברגשותיו ובתסכוליו.
אם אתם חשים צורך לנזוף נזפו בפעוט על דרך התנהגותו ולא בו עצמו.
השתמשו במשפטים קצרים וברורים כדי שיוכל להבין על מה ולמה הוא ננזף. דברו בקול רגוע וברור. בסיום הנזיפה חבקו אותו והסבירו לפעוט שמותר לשגות וכי גם כשכועסים תמיד אוהבים.
לצפייה מיטבית יש לגלוש בדפדפן גוגל כרום