לבעוט בכדור קדימה
קצב גדילתו של הפעוט מואט באופן משמעותי בשנת החיים השניה והוא מוסיף למשקלו כ- 1.5-2.5 ק"ג בלבד. עם זאת, גופו והתנהלותו מאבדים מתינוקיותם והוא מתבגר והופך מתינוק לילד. הוא זקוף, זריז, פעלתן ותנועותיו חלקות ובטוחות. גם דעותיו ברורות, הוא מציב לו ולכם מטרות ויודע בדיוק מה הוא חפץ לעשות. כשיצליח לבנות מגדל או להשלים פאזל ישמח ויתגאה אך יביע תסכול אם יכשל.
הפעוט מתחיל להתעניין בסביבתם של ילדים אחרים (בעיקר בוגרים יותר) ומגלה ענין במשחק וחברי משותף.
לקראת גיל שנתיים מתפתח הצורך בקשר חברתי ולכן אם טרם הכנסתם את ילדכם לגן או לפעוטון זוהי תקופה מצוינת לעשות זאת.
סייעו להתפתחות התנועתיות העדינה של ילדכם.
תנו לו צבעים ועפרונות צבעוניים ולמדו אותו כיצד לאחוז אותם. תנו לו לבטא את יצירתיותו באופן חופשי על גבי דפי ציור. בגילאים אלו יכול הפעוט לצייר עיגולים וקוים ישרים.
אוצר המילים של ילדכם אמור להכיל לפחות 20 מילים.
פנו לברור אצל רופא הילדים אם אוצר המילים שלו כולל פחות מ - 20 מילים או אם הפעוט:
אם אתם חוששים שהפעוט טרם השיג יכולות אלו או שהוא מתקשה בהן פנו להתייעצות עם רופא הילדים או עם אחות טיפת החלב.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת החלב או עם רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע בהתאם לגילו (בחודשים).
היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
לבעוט בכדור קדימה |
להרכיב פאזל פשוט |
להתלבש בעצמם |
לבצע שתי משימות (לדוגמה "קחו את הבובה ושימו על המדף") |
לצייר קו ישר |
להבין את משמעותם של הפכים ("גבוה-נמוך", "שמן-רזה") |
יודעים את שמם של כמה איברי גוף |
מרבית הפעוטות יכולים
לבעוט בכדור קדימה
כמחצית מהפעוטות יכולים
להרכיב פאזל פשוט
מעטים מהפעוטות יכולים
להתלבש בעצמם
מרבית הפעוטות יכולים
לבצע שתי משימות (לדוגמה "קחו את הבובה ושימו על המדף")
כמחצית מהפעוטות יכולים
לצייר קו ישר
מעטים מהפעוטות יכולים
להבין את משמעותם של הפכים ("גבוה-נמוך", "שמן-רזה")
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מהפעוטות יכולים
יודעים את שמם של כמה איברי גוף
מעטים מהפעוטות יכולים
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
להשתמש ב- 50-70 מילים |
לפתוח דלתות |
לדבר על עצמם (על דברים שהם אוהבים או שאינם אוהבים) |
לקרוא בשמם של עצמים המופיעים בתמונה |
לשיר שירים פשוטים |
לשאול "למה?" |
לגלות עניין במשחק עם ילדים אחרים |
מרבית הפעוטות יכולים
להשתמש ב- 50-70 מילים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לפתוח דלתות
מעטים מהפעוטות יכולים
לדבר על עצמם (על דברים שהם אוהבים או שאינם אוהבים)
מרבית הפעוטות יכולים
לקרוא בשמם של עצמים המופיעים בתמונה
כמחצית מהפעוטות יכולים
לשיר שירים פשוטים
מעטים מהפעוטות יכולים
לשאול "למה?"
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לגלות עניין במשחק עם ילדים אחרים
מעטים מהפעוטות יכולים
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
לדבר במשפטים בני 2-3 מילים |
לדבר על עצמם |
להבין מושגים מופשטים (כגון מושגי זמן דוגמת "עכשיו" או "אחר כך") |
יודעים את שמם של לפחות 6 איברי גוף |
לרדת במדרגות |
להבחין בהבדל בין המינים |
כמחצית מדבריהם ברורים ומובנים |
לחלק חפצים לקבוצות |
לקפוץ |
מרבית הפעוטות יכולים
לדבר במשפטים בני 2-3 מילים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לדבר על עצמם
מעטים מהפעוטות יכולים
להבין מושגים מופשטים (כגון מושגי זמן דוגמת "עכשיו" או "אחר כך")
מרבית הפעוטות יכולים
יודעים את שמם של לפחות 6 איברי גוף
כמחצית מהפעוטות יכולים
לרדת במדרגות
מעטים מהפעוטות יכולים
להבחין בהבדל בין המינים
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מדבריהם ברורים ומובנים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לחלק חפצים לקבוצות
(לפי צבע, צורה, גודל)
מעטים מהפעוטות יכולים
לקפוץ
אלימות על רקע תסכול שכיחה מאד בגיל זה.
מחד, מתחיל הפעוט לגלות עניין חברתי במשחק משותף עם אחרים אך מאידך, עדיין אינו מבין את משמעות המושג לשתף וכי צעצוע שנלקח ממנו יוחזר לו בסיום המשחק.
הדגישו בפניו שהתנהגות אלימה אינה מקובלת. אם יש צורך הרימו מעט את קולכם כדי שיבין שאתם כועסים. אם מתפתח עימות עם ילדים אחרים הרחיקו אותו מהמקום כדי למנוע החמרה ותגובה אלימה מצידו.
אם קשה לילדכם בחברת ילדים נוספים נסו לצמצם את שהותו בחברתם ואפשרו לו לשחק בגפו.
אם ילדכם שוהה במשך היום בחברת ילדים (בגן או בפעוטון) יתכן שהוא עייף מחברתם וזקוק למעט שקט ומשחק עצמי, לבדו.
התקפי זעם אופייניים לתהליך ההתבגרות והעצמאות של הפעוט תוך שהוא חדל להיות תינוק והופך לילד עצמאי.
התקפי הזעם מהווים אמצעי ביטוי לתסכוליו של הפעוט ועלולים להתבטא בבכי עז, צרחות, רקיעת רגליים ואף בהטחת הגוף על הרצפה.
ככל שיגדל ילמד הפעוט לשלוט בעצמו וברגשותיו ושכיחותם של התקפי הזעם תקטן.
במרבית המקרים תחלוף התופעה מאליה לקראת גיל ארבע.
על אף שכיחותם התקפי הזעם עלולים להוות נורת אזהרה למצבים כגון:
על מנת להעריך אם ילדכם חווה התקפי זעם אופייניים שאלו את עצמם את השאלות הבאות:
אם אתם חוששים שהתקפי הזעם עלולים להיות סימן לבעיה אחרת התייעצו עם רופא הילדים. במידת הצורך יפנה אתכם רופא הילדים להמשך הברור.
במרבית המקרים מדובר בחלק קשה ומתיש מהתפתחותו התקינה של הפעוט.
קצב התפתחות הדיבור והתקשורת השפתית שונה בין ילד לילד.
בגיל שנתיים מרבית הילדים מסוגלים:
בגיל שלוש מסוגלים מרבית הילדים:
בגיל ארבע אמור הילד לדבר באופן שוטף וברור לכל.
אם מרבית דבריו של בנכם אינם ברורים פנו עמו לבדיקת רופא הילדים על מנת לשלול בעיות כגון בעית שמיעה או עכוב התפתחותי.
בהתאם לגורם שמעכב את התפתחות דיבורו של ילדכם יותאמו עבורו אפשרויות הטיפול המיטביות.
הליכתו של הפעוט מתבססת, הוא מסוגל לשאת חפצים או צעצועים תוך כדי תנועה ועד מהרה ילמד גם לרוץ.
תנו לפעוט תלת אופן או אופניים דו גלגליים קטנים (בעלי גלגלי עזר) ולמדו אותו לדווש. חלק מהפעוטות יעדיפו את ברירת האופניים על פני תלת האופן ובפרט אם יש להם אחים גדולים שרוכבים אף הם. תוכלו לבחור תלת אופן בעל מוט היגוי גבוה להורים שעשוי להקל עליכם את הריצות אחר הפעוט תוך שהוא לומד לדווש באופן עצמאי.
הקפידו שילדכם חובש קסדה כשהוא רוכב.
אף שילדכם מבין היטב את משמעות המילה "לא" הוא ינסה בכל עת לבדוק גבולות חדשים.
עצמאותו ויכולותיו מאפשרות לו לטפס על שרפרפים, שולחנות ומשטחי מטבח ומשם קצרה הדרך למיכלי תבלינים, בקבוקים ושאר חפצים שראוי להשאיר מחוץ להישג ידו.
הקפידו לפנות דברים שעלולים לסכן את הפעוט ונעלו מגירות וארונות (בפרט אלו עם סכינים וחומרי ניקוי).
וודאו שאתם אוכפים בתקיפות פעולות אסורות על הפעוט כדי שיבין שיש דברים אסורים שהינם מחוץ לתחום גם אם הם בטווח השגתו.
לקראת גיל שנתיים תוכלו להתחיל לחשוף את ילדכם לרעיון הגמילה מהחיתול.
התייחסו באופן ברור לאברי הגוף המעורבים (היינו "פיפי", "פין ופות" וישבן או "טוסיק", לבחירתכם) והדגימו בפניהם מהי האסלה וכיצד נשטפים בה המים. אם ילדכם מגלה ענין אפשרו לו לשבת על האסלה (עם החיתול לגופו) ולהוריד את המים.
בגיל שנתיים יקבל הפעוט חיסון שני ואחרון נגד הפטיטיס A, ובכך יסיים את סדרת חיסוני החובה של טיפת חלב.
כמו כן, הפעוט יעבור בדיקת שמיעה בסיסית ותקשורת, ותינתן הדרכה על גמילה מחיתולים.
אם ילדכם עדיין ישן במיטת תינוק כדאי לשקול את העברתו למיטת נוער.
ככל שעצמאותו ובטחונו יתעצמו עלול הפעוט לטפס על מעקות מיטת התינוק, להתהפך, ליפול ולהחבל. עם זאת,המעבר עלול להיות קשה לפעוט.
מיטת הנוער גדולה באופן משמעותי ממיטת התינוק והוא עלול להתגלגל בתוכה מבלי למצוא את מקומו.
רדפו את מיטת הנוער בכריות ובובות כדי להקנות לילדכם סביבה חמה, נעימה ובטוחה. וודאו כי למיטת הנוער מעקה בטיחות כדי למנוע נפילה ופרסו שטיח רך למרגלות המיטה כדי לרכך נפילה אפשרית.
גוונו את ארוחותיו של הפעוט גם אם יסרב תחילה לגעת במזונות חדשים.
לדברי תזונאים מומחים בתזונת פעוטות נדרשות כ-8-10 חשיפות למיני מזונות חדשים לפני שמרבית הפעוטות יסכימו לטעום ולהתנסות.
באמצעות ניסוי וטעיה תוכלו למצוא את סוגי המזון שאהובים על ילדכם.
הגישו את המזון במנות קטנות והימנעו מערימות מאיימות על צלחתו של הפעוט. לעולם אל תדרשו ממנו לסיים את המזון מצלחתו אם הוא מסרב לאכול ואל תקשרו בין אוכל לענישה.
הקפידו שחוויית האכילה תהיה מענגת ומהנה.
אין לצפות מהפעוט שיפגין נימוסי שולחן. מישוש, הרחה ומריחה הן דרכים מצוינות עבור הפעוט לחוש את מזונו ולהתיידד עמו. הקפידו שידיו יהיו נקיות לפני הארוחה כדי לצמצם את הסכנה לזיהום בנגיפים וחיידקים המועברים דרך המזון. הניחו שרפרף קטן ליד הכיור כדי לאפשר לפעוט להגיע בקלות לברז.
אוצר המילים של הפעוט מכיל כ- 50-75 מילים והוא מסוגל לדבר ולשיר במשפטים בני 2-3 מילים ("רוצה חלב", "תינוק ישן").
עודדו את ילדכם לדבר ולהרכיב משפטים והמנעו מלתקן שגיאות.
חיזרו על דבריו בצורה נכונה כדי שישמע את דרך הדיבור הנכונה. כשאתם מספרים לפעוט סיפור שאלו אותו שאלות ועודדו אותו לענות במשפטים קצרים. אפשרו לו לספר את המשך הסיפור או להמציא סוף חדש.
הפעוט מתחיל להבין כעת את משמעותם של מושגי גודל, כמות ויחס לרבות "שם", "היכן", "בתוך", "בחוץ", "קרוב", "מעל" או "מתחת".
הבנה זו מאפשרת לו להבין ולמלא אחר הוראות מורכבות יותר כגון "שים את הנעליים מתחת למיטה" או "הבא את הכדור מפינת החדר". כדי לפתח יכולות אלו:
מצב רוחו של הפעוט ברור ומשתקף בפניו, בקולו ובשפת גופו. מצבי רוחו המשתנים הם חלק מתהליך התבגרותו הרגשית של ילדכם. הסבירו לו שאי נעימויות ומצבי רוח הם חלק בלתי נפרד מחייו הבוגרים, שזה בסדר להיות עצוב או כעוס אך שיש ללמוד לשלוט ולווסת את עוצמת הרגשות.
כשהפעוט במצוקה ודורש תשומת לב מיוחדת היו קשובים והענו לצרכיו.
עצמאות מתעצמת ומרדנות אופייניים לגילאי שנתיים ועלולים לבוא לידי ביטוי ביכולתו של הפעוט להפריע להוריו ולהפסיק את מעשיהם. הפעוט עלול להפריע כשהוא חש שההורה אינו מתעניין בו או עסוק בדברים אחרים (כגון שיחת טלפון).
אל תחדלו מעניינכם גם אם ילדכם מפריע כל הזמן כדי שיבין שהפרעותיו אינן יעילות. עם זאת, התפנו אליו והקדישו לו את תשומת ליבכם כדי שלא יחוש כעס ותסכול.
מאחר שלפעוט עדיין אין מושג ברור של זמן אין כל טעם לאמר לו "חכה רגע", רגע מבחינתו הוא נצח.
לצפייה מיטבית יש לגלוש בדפדפן גוגל כרום