לצחצח שיניים בעזרת ההורים
ילדכם עורם קוביות, ממוטט מגדלים, חולץ את נעליו, מדפדף בספר ומחזיק כוס ביד אחת בלבד. ייתכן שהוא אף מסוגל לעמוד על רגל אחת במשך שניה או שתיים או לקפוץ תוך ניתוק והרמת שתי רגליו מהקרקע.
תוך שהוא גדל ומתפתח לומד הפעוט לשלוט במעשיו וברגשותיו אולם עדיין עלול לדחוף, להדוף, לצעוק ולפרוץ בהתקף זעם פתאומי.
אין לצפות להתנהגות מושלמת או לשליטה עצמית בגיל רך זה. אם ילדכם נגרר להתפרצויות זעם או להתנהגות אלימה הזכירו לו שעדיף לדבר ולתקשר והרבו לשבח אותו כשהוא מצליח לשלוט ברגשותיו ובידיו.
עיזרו לו להבין מדוע אתם אומרים לו דברים מסוימים או מצפים ממנו להתנהג בצורה מסוימת כדי להקל עליו למלא אחר הוראות וכללים.
הסבירו כי אנו עושים פעולות מסוימות כדי לשמור על בטחוננו ושלומנו ולכן ניתן יד כשנחצה את הכביש וננעל נעליים כשנצא לגינה.
ודאו כי הכללים וההוראות שחלים עליו פשוטים, סבירים ועקביים.
היו סבלניים עד שיבין את הכללים ומשמעותם. מרבית הפעוטות יזדקקו לתזכורות חוזרות עד שתושג הבנה מלאה.
יכולתו של הפעוט להתרכז מתארכת ולכן הוא עשוי לשקוע במשחק. אם תקראו לו להפסיק הוא עלול להגיב בכעס. תנו לו התראות מוקדמות והימנעו מהפסקה פתאומית של פעילויותיו. חלק מהפעוטות יזדקקו לכמה התראות (ואיומים בעקבותיהן) לפני שיחדלו ממשחקם וישתפו פעולה.
במידת האפשר הגמישו את עמדתכם בהתאם לצרכיו של ילדכם.
מרבית הפעוטות מסוגלים ללבוש בעצמם לפחות פריט ביגוד אחד, מכירים את שמם של לפחות שישה איברי גוף ולפחות צבע אחד.
עודדו את היצירתיות שטמונה בילדכם גם אם הדבר כרוך בלכלוך או בבלאגן. בסיום פעילות יצירתית שתפו את הפעוט במלאכת הניקוי והסידור כדי שילמד שזהו חלק בלתי נפרד מכל פעילות או משחק. גם אם יצירות האמנות שלו אינן אלא קשקושים בעינכם שבחו אותו בפניו כדי לחזק את בטחונו העצמי להמשיך ליצור.
כדי לפתח את יכולותיו השפתיות והתקשורתיות הקשיבו לילדכם ופתחו עמו בשיחה בהמשך לדברים שאמר. אם אמר "נוסעים במכונית" המשיכו ואמרו "נכון, אנו נוסעים במכונית האדומה של אמא כדי לבקר את סבתא". בדרך זו ילמד הפעוט כיצד לחבר מילים למשפט מורכב.
מומחים להתפתחות הילד טוענים שכבר בגילאים אלו ניתן לזהות ילדים מהירי תפיסה בהשוואה לאחרים. עם זאת, במקרים רבים יאותרו ילדים מחוננים אך ורק במסגרת בית הספר היסודי ולעתים בגן חובה.
חלק מהילדים עשויים להבריק בתחום מסוים ואילו אחרים יפגינו חוכמה נרחבת ויבלטו בתחומים רבים. יכולת הדיבור של חלקם עשויה להיות מפותחת ועשירה במיוחד ואילו אחרים עשויים להיות ספורטאים או רקדנים מחוננים.
הימנעו מהצורך לתייג את ילדכם כמחונן או לא. אם אתם סבורים כי הוא מתקדם לגילו עודדו אותו להמשיך לחקור וספקו לו שפע של גירויים. שוחחו עמו על נושאים שונים ומגוונים, קראו ספרים ודקלומים, צאו לטייל בטבע, חשפו אותו למגוון פעילויות גופניות ואפשרו לו לשחק בעצמו ולפתח את דמיונו.
פעוט מחונן יפרח וישגשג בסביבה ביתית עשירה ותומכת ובמסגרת פעוטון או גנון שתספק לו גירויים נוספים.
מסגרות לימודיות נוקשות אינן רצויות בגילאים אלו ועלולות לגרום לתסכול מיותר שידכא את הסקרנות הטבעית של הילד ויחבל בבטחונו העצמי.
על אף הרצון לפתח את ילדכם אין כל פסול בצפיה בסרט או בטלוויזיה מפעם לפעם ולו כדי לאפשר לכם פסק זמן. עם זאת, רצוי שהטלוויזיה לא תהפוך לשמרטף קבוע בביתכם.
לדברי מומחי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים צפייה של עד שעתיים מדי יום בטלוויזיה אינה בעייתית עבור פעוטות בני שנתיים-שלוש. עם זאת, צפייה ממושכת נקשרה עם התפתחות שפתית לקויה, הפרעות קשב ועודף משקל.
ודאו כי התכנים בהם צופה ילדכם תואמים לגילו והעדיפו סרטים ותוכניות ללא שידורי פרסומת.
סרטים מצוירים שמתאימים לילדים בוגרים עלולים להפחיד את הפעוט.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת החלב או עם רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע.
היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
לצחצח שיניים בעזרת ההורים |
לצייר עיגול |
ללבוש חולצה בעצמם |
לרחוץ ולייבש ידיים בעצמם |
לעמוד על רגל אחת |
לזהות לפחות צבע אחד בשמו |
לצייר קו אנכי ישר |
להכיר את שמו של חבר אחד לפחות |
|
לפתוח דלתות |
מרבית הפעוטות יכולים
לצחצח שיניים בעזרת ההורים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לצייר עיגול
מעטים מהפעוטות יכולים
ללבוש חולצה בעצמם
מרבית הפעוטות יכולים
לרחוץ ולייבש ידיים בעצמם
כמחצית מהפעוטות יכולים
לעמוד על רגל אחת
מעטים מהפעוטות יכולים
לזהות לפחות צבע אחד בשמו
מרבית הפעוטות יכולים
לצייר קו אנכי ישר
כמחצית מהפעוטות יכולים
מעטים מהפעוטות יכולים
להכיר את שמו של חבר אחד לפחות
מרבית הפעוטות יכולים
לפתוח דלתות
כמחצית מהפעוטות יכולים
מעטים מהפעוטות יכולים
ייתכן שילדכם החל לטפס על סורגי מיטתו כדי לצאת. זוהי דרכו לאותת לכם כי הגיעה העת להעביר אותו למיטת מעבר או למיטת נוער.
אם טרם החלטתם הניחו מזרון על הרצפה וספקו לפעוט סביבת שינה זמנית אך בטוחה. נפילה מגובה סורגי המיטה עלולה להיות הרת אסון.
ילדכם עשוי לחזור שוב ושוב על פעולות מסוימות. כך הוא מתאמן ומשכלל את יכולותיו התנועתיות ובעיקר את תנועותיו העדינות. גם אם תורו לו להפסיק לטפס על גדר נמוכה או על רהיט בחדר ימשיך הפעוט לנסות ויחזור על הפעולה, לא בהכרח כדי להרגיז אלא כי הוא רוצה לנסות ולהתנסות בחוויות חדשות כל העת.
מאחר שהוא שולט טוב יותר בתנועותיו הוא מסוגל לשחק עם חפצים קטנים ולערום מגדל של קוביות.
יכולתו להתרכז משתפרת גם כן והוא עשוי לשקוע במשחק במשך כ-20 דקות.
הציעו לילדכם "בימבה", תלת אופן וצעצועים שניתן לדחוף או לגרור כדי לעזור לו לשפר את תנועתיותו הגסה.
משחקי הרכבה ופאזלים, דלתות-מפתחות-ומנעולים ובובות שיש להלביש ולרכוס את בגדיהן יתרמו ליכולת התנועתיות העדינה (מוטוריקה עדינה).
תחת השגחה, אפשרו לו להשחיל חרוזים על חוט. תחילה חרוזים גדולים ובהמשך גם חרוזים קטנים יותר שמחייבים השחלה עדינה.
ככל שיכולותיו התנועתיות ישתפרו עשוי הפעוט לנסות לפתוח את מדבקות החיתול. על אף החידוש שבדבר הבהירו לו כי פעילות זו אינה רצויה והסיחו את דעתו כדי שיתעניין בפעילות אחרת במקום.
בחודשים הקרובים תוכלו להבחין בשינויים ביכולת הציור של ילדכם. כשרק החל להחזיק בעיפרון או בצבע (בסביבות גיל 15-12 חודשים) הוא אגרף אותו בכף ידו והחזיק אותו בחוזקה ללא יכולת שליטה אמיתית בצבע עצמו. בהמשך למד לצייר קוים ישרים וקשקושים תוך הפגנת שליטה בתנועת היד באמצעות פרק כף היד.
לקראת גיל שנתיים וחצי מסוגלים מרבית הפעוטות לאחוז בעיפרון או בצבע בצורה נכונה בעזרת האגודל והאצבעות. אחיזה זו מאפשרת שליטה טובה יותר בעיפרון. עד מהרה יחל ילדכם לצייר עיגולים, קשתות ואף פרצופים ודמויות. חישפו אותו למגוון חומרי יצירה, טושים, עפרונות צבעוניים, צבעים, גירים, בצק צבעוני, צבעי מים או גואש וצבעי אצבעות וידיים. אל תתעסקו באמנות עצמה שהוא מייצר אלא בדרך שבה הוא יוצר אותה.
ילדכם מסוגל כעת למלא אחר הוראות בנות 2-4 חלקים כגון "הפסק לבנות בקוביות, אסוף את הקוביות והחזר לקופסה. אחר כך חלוץ את נעליך והבא אותן אלי". אל תהססו להפעיל את ילדכם שיהנה להענות לבקשותיכם. הדבר יקנה לו תחושת חשיבות, נחיצות ובטחון.
חלק מדבריו של הפעוט עשויים להשמע מקסימים ומצחיקים. חלקם מחברים שתי מילים, הוגים מילים באופן שגוי, אך מקסים, ומחליפים מילים באחרות שנשמעות להם דומות. אל תצחקו על ילדכם כשהוא שוגה בדיבורו מאחר שמדובר בחלק תקין מתהליך רכישת השפה. אל תתקנו אותו אך תוכלו לחזור על דבריו בצורה נכונה. תוכלו לתעד את פניני הלשון של ילדכם כדי שתוכלו להיזכר ולהתענג בעתיד.
מוחו של הפעוט קולט קולות וצלילים חדשים במהירות שיא בתקופה זו ולכן ילמד מילים חדשות מדי יום. בהמשך ילמד כיצד לחבר אותן למשפט. אין צורך ללמד את הפעוט כללים בדקדוק או בתחביר.
בין גיל שנתיים לשלוש לומדים מרבית הפעוטות כיצד להשתמש נכונה בפעלים, כינויי גוף ושמות תואר החיוניים לדיבור נכון ותקין.
חלק מההורים מעוניינים לחשוף את ילדיהם לשפה שניה בין אם כי זו מדוברת בבית או בין אם כדי להעשיר את יכולותיהם.
מחקרים מצביעים כי ילדים מסוגלים לקלוט שפות בקלות רבה יותר בגילאים רכים, ככל הנראה מאחר שמוחם מתפתח במהירות ונוצרים בו קשרים עצביים חדשים כל העת.
הדרך הטובה ביותר עבור הפעוט לרכוש שפה שניה היא באמצעות שיחה עם דובר אותה שפה. חוגים, קלטות הדרכה ואמצעי למידה אחרים יעילים פחות.
אם השפה השניה אינה מדוברת באופן שוטף בביתכם קיים סיכוי קטן בלבד שילדכם ירכוש את השפה וישלוט בה לאורך זמן.
אוצר המילים של ילדים שגדלו בבתים דו לשוניים קטן יותר בהשוואה לאוצר המילים של ילדים שגדלו בבית בו דוברה שפה אחת בלבד, אולם סך אוצר המילים שלהם זהה בגודלו לזה של ילד שדובר שפה אחת.
כדי להעשיר את אוצר המילים של ילדכם בשפה השניה הקפידו לקרוא לו ספרים בשפה זו.
האם ילדכם מייבב או מיילל? יללות ויבבות הן אמצעי תקשורת שכיח בגילאים אלו.
כפי שתינוק מביע את תסכוליו באמצעות בכי, יללות הן אמצעי מילולי למחצה דרכן מביע הפעוט את תסכוליו, קשייו וכעסיו.
מרבית הפעוטות כלל אינם שמים לב שהם מייבבים מאחר שזוהי דרכם לבטא את רגשותיהם. עם זאת, מאחר שהנטיה לייבב, ליילל או להתבכיין עלולה להפוך להרגל מעצבן רצוי לשים לזה סוף ולמנוע השרשה של ההרגל.
אלא אם ילדכם מיילל בשל סיבה משמעותית גם בעינכם, עימדו על שלכם.
דרשו שיפסיק לילל לפני שתוכלו להתייחס אליו ולרצונותיו. הסבירו לו שאינכם מבינים אותו כשהוא מיילל. נסו לחקות את יללותיו כדי להמחיש עבורו עד כמה התופעה אינה נעימה. מרבית הפעוטות יחדלו ליילל ויפרצו בצחוק.
עד מהרה יחל ילדכם לגלות ענין במשחק משותף עם חברים. גם אם נדמה שהם מתעלמים זה מזה חברויות ראשוניות אלו הן משמעותיות ביותר וחיוניות להתפתחותם הרגשית. בתחילה ישחקו זה לצד זה (מכונה "משחק מקביל"), ורק לאחר מכן ילמדו לשחק זה עם זה.
תוך כדי משחק משותף יפתח הפעוט את יכולותיו החברתיות ויגוון את אופי משחקיו. לכן, זהו גיל מתאים להכנסת הפעוט למסגרת של גן או פעוטון.
עיזרו לילדכם ליצור קשרים חברתיים:
בגילאים אלו נוטים הפעוטות להיות רכושניים מאד כלפי צעצועים, חפצים או ספרים שברשותם.
משחק משותף וחלוקה עם חבר אחר עלולים להיות קשים.
נסו לסייע לילדכם:
ילדכם מפתח תחומי התעניינות ומתנסה בפעילויות שונות ומגוונות. הוא חוקר את סביבתו וחייב לגלות את משמעותם של החפצים סביבו גם אם משמעות הדבר שליפת כל המפיות מהחבילה או ריקון מגירות המטבח מתוכנן.
היו סבלניים ואפשרו לו להתנסות גם במחיר הבלאגן אך בסיום המשחק הסבירו לו שיש לאסוף ולסדר. תחילה סדרו עמו יחד אך בהמשך עמדו על כך שיסדר בעצמו לפני שיוכל להמשיך לפעילות אחרת.
בגילאים אלו מתפתחת אצל ילדכם דרך חשיבה המכונה "חשיבה ייצוגית או מרחבית" (symbolic thinking, spatial representation). משמעות הדבר היא כי הוא מסוגל לדמיין דברים כפי שהוא תופס אותם או זוכר. לכן ידע כיצד נראה דובון שהוא מחפש, הדרך לביתה של סבתא או העוגה שהוגשה אתמול בגן.
עיזרו לו לפתח את זכרונו. שאלו אותו שאלות על דברים שהוא מכיר ויודע לרבות על השתלשלותו של סיפור מוכר ("מה יקרה עכשיו?") ובררו מה אכל לארוחת צהריים בגן ("אכלת פסטה או שניצל?").
בעת ההשכבה לישון בערב עברו עמו על פעילויותיו במשך היום. שאלו אותו על סדר הפעולות שעשה במהלך היום (לדוגמה: "לאן הלכת אחרי הגן?", "מה עשית אחרי שהתרחצת?").
מאחר שכל פעילות או התנסות מהווה חוויית למידה עבור הפעוט הוא קשוב לכל צליל, צבע, גודל או תנועה ומתייחס לדברים ולדרך בה הם נתפסים על ידו: "השעון מתקתק" או "הכובע הכחול של הדוור".
תוך שהוא צופה באנשים וחפצים ילמד ילדכם ליצור קשרים בין דברים דומים או זהים. כך למשל ישים לב אם גם לאבא וגם לסבא יש שפם או שגם הגננת וגם סבתא לובשות חצאית. כמו כן, יבחין במהירות בכל שינוי קטן בסביבתו המוכרת לרבות שינוי סדר הרהיטים בסלון, תספורת חדשה או דף שנקרע מספר אהוב.
האם ילדכם מבקש לקרוא שוב ושוב את אותו סיפור או לשחק פעם אחר פעם באותו משחק? החזרה מקנה לו תחושת בטחון, רוגע ותמיכה רגשית ולכן יעדיף לפגוש שוב ושוב את אותן דמויות וחפצים במקום להתמודד עם הבלתי ידוע והבלתי מוכר.
לקריאה חוזרת יתרונות נוספים שחשובים להתפתחותו ההכרתית (קוגניטיבית) של ילדכם.
תוך כדי הקריאה החוזרת לומד הפעוט לקשר בין המלל בסיפור לבין התמונות שהוא רואה. זוהי הכנה חשובה לקראת רכישת יכולת הקריאה שמתבטאת בקשר בין אות או מילה כתובה למשמעותה. כמו כן, שמיעת אותו תוכן שוב ושוב מקנה לפעוט את חוקי הדקדוק והתחביר של השפה.
אפשרו לו לבחור את הסיפור שאהוב עליו גם אם אתם משועממים ומעדיפים סיפור חדש. הציעו לפעוט מגוון ספרים וסיפורים. קחו אותו לספריה ואפשרו לו לבחור ספר חדש כדי להרחיב את רשימת הספרים שחביבים עליו.
כדי לבחון את גבולותיו ואת עצמאותו המתפתחת ינסה ילדכם מפעם לפעם לעמוד על דעתו. אם תסרבו יביע את תסכולו ועלול יהיה לפרוץ בהתקף זעם. התווכחו איתו ועמדו על שלכם רק בדברים חשובים באמת.
הקפידו להתעקש בנושאים עקרוניים (אוכל, לבוש, תרופות) אך אפשרו לפעוט לפעול בהתאם לדרכו ורצונו בדברים מהותיים פחות דוגמת בחירת סיפור או משחק.
לעתים תיתכן חזרה אחורנית מבחינת יכולותיו של הפעוט. תופעה זו מכונה "רגרסיה" או נסיגה. דוגמה שכיחה היא השינה. פעוטות רבים שכבר ישנים היטב שנת לילה רציפה מתחילים להתעורר באמצע הלילה ו"לטייל" למיטת הוריהם. פעוט שכבר נגמל משתיית חלב מבקבוק עלול לפתע לדרוש שוב את הבקבוק.
נסיגה עלולה להתרחש עקב מגוון סיבות. לעתים יתקדם הפעוט במישור אחד על חשבון יכולותיו במישור אחר.
לחץ או שינוי (אפילו כאלה שנתפסים כחיוביים כגון יציאה לחופשה) עלולים אף הם לגרום לנסיגה.
לידת אח היא גורם שכיח.
הדרך להתמודד עם התופעה היא באמצעות הקניית בטחון, חום ואהבה לפעוט.
אל תוכיחו אותו על שחזר להרטיב או ביקש שוב בקבוק חלב. אפשרו לו לסגת אך הציבו גבולות ברורים: "אתן לך בקבוק עכשיו אבל ממחר בבוקר תחזור לשתות רק מכוס".
אם נדמה לכם שילדכם נסוג במספר מישורים או אם התופעה אינה חולפת פנו להתייעצות עם רופא הילדים על מנת לשלול בעיות התפתחותיות שעלולות להתבטא תחילה כנסיגה ביכולותיו של הפעוט.
אם לילדכם יש חפץ מעבר (בובה רכה, שמיכה, חיתול בד או כל דבר אחר) לעולם אל תקחו אותו ממנו כאמצעי ענישה ואף אל תאיימו לעשות זאת.
הפעוט מזדהה ומזוהה מאד עם חפץ המעבר, שמהווה עבורו מקור של רוגע ובטחון. גם אם אתם מאד כועסים ורוצים להעניש את ילדכם בחומרה, חפץ המעבר ישאר לעולם מחוץ לתחום זה.
כשהוא מתקשה לבצע מטלה כלשהיא או נאבק כדי להצליח בפעילות מסוימת הדחף ההורי הבסיסי ביותר עלול לגרום לכם לרוץ ולסייע. עם זאת, חשוב לאפשר לפעוט להתמודד עם קשיים ותסכול בעצמו, ולהתייחס לכך כאל חוויה מעצבת עבורו.
ניסוי וטעיה הם אמצעים מצוינים לרכישת עצמאות.
תחושת ההצלחה תעצים מאד את בטחונו העצמי של ילדכם ותדרבן אותו להמשיך ולהתנסות בדברים חדשים על אף הקושי.עם זאת, אם תסכולו רב עד כדי שאינו מסוגל להתרכז התערבו והציעו לו עזרה. נסו לסייע מבלי לעשות את המשימה עבורו בעצמכם.
לצפייה מיטבית יש לגלוש בדפדפן גוגל כרום