לומר את שמם
לקראת יום הולדתו השלישי מבין הפעוט כי קיימים כללי התנהגות וחוקים בחברה ועשוי להוקיע אתכם אם תסטו או תחרגו. אם תרצו לדלג על הרחצה היומית הקבועה, לדוגמה, הוא עלול להתלונן ואם יראה את חברו אוכל ממתק לפני ארוחת הערב יציין זאת בפניכם בתוכחה.
הסבירו לו כי מותר לעתים לחרוג מהשגרה אם כי ההחלטה על חריגה שמורה לכם באופן בלעדי ואינה נתונה בידיו.
ככל שיגדל יעשה ילדכם מודע לאנשים אחרים בסביבתו ויתאים את אופן דיבורו בהתאם לאדם עימו הוא משוחח. דיבורו ישתנה כשישוחח עם מבוגר ויהיה ילדותי יותר כשידבר עם חבריו או עם אחיו.
זהו זמן מתאים להקנות לילדכם הרגלי שטיפת ידיים. הקפידו לשטוף ידיים לפני האוכל ולאחר כל החלפת חיתול או ביקור בשרותים. הציבו שרפרף סמוך לכיור כדי לאפשר לפעוט להגיע לברז ולכיור בכוחות בעצמו.
אם נולד לכם תינוק נוסף או אם עומד להצטרף למשפחה אח חדש עשוי ילדכם לחקור אתכם כיצד באים תינוקות לעולם.
אל תספרו לו סיפורים ומעשיות. אם שאל שאלה פשוטה וישירה, תנו לו תשובה ישירה ומובנת.
הסבירו שתינוקות מתפתחים בבטן של אמא באבר מיוחד שנקרא "רחם". אין צורך לפרט יתר על המידה בגיל רך זה. אם תסתבכו בעצמכם אתם עלולים לבלבל ולהפחיד את ילדכם.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת החלב או עם רופא הילדים.
בטבלה שלהלן מוצגות יכולות ונקודות ציון התפתחותיות אותן צפוי הפעוט לבצע.
היכולות מחולקות לפי יכולות אותן מסוגלים מרבית הפעוטות לבצע, יכולות אותן מסוגלים כמחצית מהפעוטות לבצע ויכולות שרק מעטים מהפעוטות בגיל זה מסוגלים לבצע.
מרבית הפעוטות יכולים |
כמחצית מהפעוטות יכולים |
מעטים מהפעוטות יכולים |
---|---|---|
לומר את שמם |
ללבוש חולצה בעצמם |
להשתמש בשני שמות תואר לפחות |
לצייר עיגול |
לעמוד על רגל אחת למשך שנייה |
לצייר צורת צלב |
לזהות לפחות צבע אחד בשמו |
לצחצח בעצמם שיניים |
להצביע על חפצים שמתוארים בפניהם |
לעלות במדרגות רגל אחר רגל |
להיות ללא חיתול במשך היום |
|
להשתמש במילות יחס כגון |
לסובב את אגודל כף היד |
מרבית הפעוטות יכולים
לומר את שמם
כמחצית מהפעוטות יכולים
ללבוש חולצה בעצמם
מעטים מהפעוטות יכולים
להשתמש בשני שמות תואר לפחות
מרבית הפעוטות יכולים
לצייר עיגול
כמחצית מהפעוטות יכולים
לעמוד על רגל אחת למשך שנייה
(על כל אחת מהרגליים)
מעטים מהפעוטות יכולים
לצייר צורת צלב
מרבית הפעוטות יכולים
לזהות לפחות צבע אחד בשמו
כמחצית מהפעוטות יכולים
לצחצח בעצמם שיניים
מעטים מהפעוטות יכולים
להצביע על חפצים שמתוארים בפניהם
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מהפעוטות יכולים
לעלות במדרגות רגל אחר רגל
מעטים מהפעוטות יכולים
להיות ללא חיתול במשך היום
מרבית הפעוטות יכולים
כמחצית מהפעוטות יכולים
להשתמש במילות יחס כגון
"מעל" או "מתחת"
מעטים מהפעוטות יכולים
לסובב את אגודל כף היד
ילדכם מלא מרץ. אפשרו לו לשחק בחוץ, להתרוצץ ולטפס כדי שיוכל לשחרר את מרצו, יתנסה בטיפוס, במשחקי כדור, בריצה, בדילוג ובקפיצה.
שחקו עמו משחקים לרבות "המלך אמר", "ים יבשה", תופסת, מסירות, קט-רגל וכדורסל לפעוטות (עם סל שמתאים לגובהו).
תחילה שחקו במשחקים פשוטים והניחו לפעוט להגדיר חוקים משלו.
בהמשך חשפו אותו בהדרגה לחוקי המשחק האמיתיים אך הימנעו מתסכול אם חוקי המשחק קשים מדי עבורו.
בטחונו העצמי הגובר של הפעוט עלול לסכן אותו באופן כללי, ובסביבת מים בפרט.
אל תסירו מעליו את מבטכם כשאתם בים או בבריכה, ואפילו אם מילאתם בריכה קטנה בחצר.
בגילאים אלו הפעוט עדיין אינו בשל ללימודי שחייה אולם יוכל להשתתף בחוגים שמקנים הרגלי מים.
הקפידו על שגרת שינה מדי ערב, כהכנה לשנת הלילה.
רחצה, לבישת פיג'מה וקריאת סיפור יתאימו כשגרת שינה. רצוי ששגרת השינה כולה תארך 15-20 דקות בלבד.
חלק מהפעוטות עשויים עדיין להזדקק לשנת צהריים וחשוב לאפשר להם לישון.
אם ילדכם דילג על שנת הצהריים אך לקראת ערב הוא עייף ובכייני, משמעות הדבר כי הוא עדיין זקוק לשנת הצהריים ואינו מסוגל להעביר את היום בצורה רגועה בלעדיה.
לעתים עלול הפעוט לסרב לישון בצהריים. גם אם אינו ישן וודאו שהוא משחק בשקט בחדרו או עושה פעילות רגועה אחרת (כגון צפייה בסרט או האזנה למוזיקה) כדי לאפשר לו להירגע, לנוח ולחדש את כוחותיו. פעוטות רבים ירדמו תוך כדי פעילות רגועה זו.
לעתים נדמה שהמילה החביבה ביותר על פעוטות רבים בגילאים אלו היא "לא!". לומר "לא" היא דרכו של הפעוט לבטא את עצמאותו ולעמוד על שלו ועל רצונו.
המילה "לא" היא אמצעי להבעת דעה, ולעתים יאמר "לא" גם כשהוא בעצם מתכוון ל"כן". פעוט שמתקשה לדבר ישתמש במילה "לא" ככלי לבטא כעס או רגש שלילי.
הרבו להקריא לילדכם סיפורים ואגדות אך בחרו כאלה שלא יפחידו אותו. בהרבה סיפורי ילדים מוכרים מופיעים זאב רשע, מכשפה מפחידה או קוסם זקן. גם אם דמויות אלו נתפסות על ידיכם כתמימות או בלתי מזיקות הן עלולות להפחיד מאד את הפעוט. היו קשובים לתגובותיו. שנו את מלל הסיפור כדי לרכך תוכן מפחיד והתאימו אותו עבור ילדכם ויכולתו להתמודד ולהכיל.
חריזה היא אמצעי מצוין לפתח את יכולותיו השפתיות של ילדכם.
משחקי מילים, חזרה על צלילים וחרוזים מעשירים את אוצר המילים של הפעוט, מחדדים את יכולתו להבין את השפה, מפתחים את זכרונו ותורמים להתפתחות חוש הקצב.
באמצעות החריזה ילמד הפעוט שמילים יכולות להיות מצחיקות ומהנות.
חפשו ספרי חרוזים פשוטים וברורים, ספרים של שירי ילדים קלאסיים ודקלומים. שירו שירים בחרוזים.
על אף שהפעוט אינו מסוגל לקרוא שעון הוא בעל תחושה של זמן ומבין שאתמול משמעו זמן עבר וכי מחר עוד עתיד לבוא. עם זאת, "אתמול" עשוי להתייחס לארוע שהתרחש בשבוע שעבר או שעתיים קודם לכן.
שמירה של שגרה יומיומית קבועה תסייע לילדכם להבין ולהתמצא בלוחות זמנים ובסדר יומו.
הוא מסוגל להבין כי לאחר שהוא מתעורר בבוקר הוא הולך לגן, ואילו לאחר חזרתו אחר הצהריים יוכל ללכת לגינה או להזמין חבר למשחק.
למרות שמושגי זמן כמו דקות או שעות חסרי משמעות מבחינתו השתמשו במושגים אלו כשאתם משוחחים עמו כדי שיתרגל ויקלוט את משמעותם.
הדגישו בפני ילדכם שאתם יוצאים לגן "בשעה שבע וחצי" או "שעוד חמש דקות נלך לגינה". רק בכיתה ב' או ג' יוכל ילדכם להבין את משמעותם של מושגי זמן מדויקים.
אף שהוא עליז ועולץ רוב הזמן, יתכנו מצבים בהם ילחץ הפעוט ויתפרץ.
יתכנו מצבי לחץ על רקע עודף פעילויות, העדר שגרה מוכרת, מחלה, מעבר דירה, לידת אח ופרידה ממטפל אהוב ומוכר.
ייתכן שילדכם לחוץ אם הוא:
סייעו לילדכם לעבור את התקופה הלחוצה.
נסו לברר מדוע הוא לחוץ והקנו לו תחושת בטחון ואהבה. התאימו את שגרת יומו כדי להקל עליו להתמודד עם הגורמים המלחיצים. צמצמו פעילות יתר והימנעו מביקורים תכופים במקומות חדשים.
המעבר ממיטת התינוק למיטת נוער והיכולת לצאת בעצמם מהמיטה גורם לחלק מהפעוטות "לטייל" בלילה אל מיטת הוריהם.
אם אינכם בעד התנהגות זו שימו לה סוף מיד. החזירו את ילדכם למיטתו והשכיבו אותו לישון. תנו חיבוק ונשיקה, אך היו תקיפים והסבירו כי הוא ישן במיטתו ואתם במיטתכם. אל תשוחחו עמו ואל תנהלו משא ומתן.
יתכן שתצטרכו לחזור על השבת הפעוט למיטתו במשך מספר לילות אך עד מהרה יבין ויחדל לצאת ממיטתו בלילה. היו תקיפים ועקביים.
זהו זמן מתאים ללמד את ילדכם כמה נימוסים ודרכי התנהגות מקובלים:
התחילו עם "תודה" ו"בבקשה". השתמשו במילים אלו לעתים תכופות כדי שישמע איך ומתי יש לשלבם במשפט. אל תהססו להעיר לו שיש צורך לומר תודה או בבקשה.
התנהגו בנימוס מאחר שאתם מהווים מודל לחיקוי.
כשילדכם עייף או חולה, ותרו לו והימנעו מהקפדה יתרה על נימוסים.
היו מציאותיים, דרשו מעוללכם התנהגות מנומסת בהתאם לגילו וליכולותיו.
כשילדכם מתנהג בצורה שאינה ראויה, משחק עם האוכל, מייבב או צורח, נסו להתעלם.
מומחים להתפתחות הילד מכנים תגובה הורית זו "התעלמות להכחדה". לעתים עצם העובדה שאתם כועסים ויוצאים משלוותכם היא מטרתו של הפעוט.
אם תבחרו להתעלם עלול הפעוט להגיב דווקא בהחמרה של התנהגותו הבלתי רצויה, משמע הוא בוחן עד כמה הוא יכול להמשיך מבלי שתגיבו. אם תמשיכו להתעלם יבין הפעוט עד מהרה שאינכם מתכוונים להגיב כלל, ויחדל.
לצפייה מיטבית יש לגלוש בדפדפן גוגל כרום